ערב יום הכיפורים התשפג 2022
יום הכיפורים כשמו כן הוא יום שצריך לעשות משהו כדי לכפר על דברים לא טובים שעשינו בכלל ובשנה האחרונה בפרט. אבל איך בדיוק עושים את זה ?
מה שאנחנו מתבקשים לעשות זה :
" וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא. מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה'. וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם... " (ויקרא כג , כו )
אנחנו מצווים לשבות ממלאכה כמו בשבת ולענות את הנפש.
איך מענים את הנפש ? האם נפש מעונה היא נפש שמכפרת על המעשים הרעים שעשינו ?
אנחנו רגילים שהמנהג המרכזי ביום הכיפורים הוא צום הכיפורים. אבל למיטב ידיעתנו, לא מופיעה בתורה הדרישה לצום. כיצד אפוא התגלגל עינוי הנפש והפך לצום, שעל פניו נראה אולי עינוי הגוף ?!
ואם בצום אנו עוסקים, אזי לפי לא מעט שיטות, הצום דווקא בריא לגוף האדם. כמובן לא לעיתים קרובות מידי.
האם העובדה שאנו רגילים לצום ביום הכיפורים ומתבקשים לענות את נפשנו, האם המצב הזה הופך את יום הכיפורים ליום חמור סבר וליום של חיל ורעדה ?
אנו מכירים את האמירה "שלא היו ימים טובים לישראל כיום הכיפורים וכ – טו' באב " אז היו בנות ישראל יוצאות במחולות בכרמים ומצפות לחתן שיתפוס אותן. אז מה הוא יום הכיפורים, יותר יום חג או יותר יום עינוי הנפש ?
אנחנו רגילים שביום הכיפורים אנחנו מצויים רוב היום בתפילה בבתי הכנסת, תפילה לאל. ביום הזה יש הרבה פנייה בבקשת סליחה ומחילה מהאל. האם הוא באמת מקשיב ומאזין לקול תפילתנו ?!
נראה אולי שמי שצריך להאזין לקול בקשתנו,אלו דווקא אנחנו. ואם אנחנו מקשיבים לתפילה היוצאת מפינו ואולי מעומק ליבנו, אולי זו כוונת עינוי הנפש ביום הזה. הנפש שלנו צריכה להקשיב לרשימת המעשים שעשינו. ואם נקשיב היטב, אנחנו משוכנעים שרשימת המעשים הטובים שעשינו, ארוכה הרבה יותר מרשימת מעשינו הרעים. אבל ודאי יש גם מעשים שלא הינו צריכים לעשות. אז על אלו מעשים אנו פונים בתפילה שיסולח לנו ?
האם אנו מבקשים שלא יתפסו אותנו על מעשים רעים שעשינו ולא יענישו אותנו ?
האם אנחנו מבקשים להקל בעונש על מעשים רעים שנתפסו בהן וטרם נגזר דיננו ?
ואם נגזר כבר דיננו, האם יש לתפילות משקל כלשהו כדי להמתיק את גזר הדין בפני רשויות החוק ?
יש לנו מנהג שנראה קצת מוזר, כשאנו מבקשים בימים שלפני יום כיפור "אם פגענו במישהו אנחנו מבקשים סליחה ומחילה" ובאותה הזדמנות אנו מעניקים מראש סליחה לכל מי שיפנה אלינו בבקשת מחילה. האם זאת הייתה כוונת הכתוב "ועיניתם את נפשותיכם" ?
לא נאריך במילים. נאחל לכולם שכל אחד ימצא את הנתיב להרבות במעשים טובים גם כדי להמעיט בצורך לענות את נפשנו וגם כי מעשים טובים מוסיפים אור לחיינו בעולם הזה.
משתדלים לעשות טוב כל השנה, כדי שלא נצטרך לבקש סליחה ומחילה דווקא היום.
שנה מוצלחת