פרשת תרומה – זכור, התשפא 2021
השבת , שבת לפני פורים, קוראים בתורה בפרשת השבוע פרשת תרומה ומסיימים בתוספת קריאת קטע קצר כמפטיר :
" זכור את אשר עשה לך עמלק, בדרך בצאתכם ממצרים. אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך, ואתה עייף ויגע, ולא ירא אלוהים. והיה בהניח ה' אלוהיך לך מכל אויביך מסביב, בארץ אשר ה' אלוהיך נותן לך נחלה לרשתה, תמחה את זכר עמלק, מתחת השמים. לא תשכח."
על שם הקריאה הזו מכונה השבת – שבת זכור.
קריאת קטע זה של זכירת מעשה עמלק אחרי יציאת מצרים, בשבת שלפני פורים , מיוחסת לעצם הניסיון להשמיד את העם היהודי מכל מדינות פרס ומדי שתחת שלטון אחשוורוש, וכמו כן, משום שהמן – אדריכל ניסיון ההשמדה, מיוחס במגילת אסתר , כצאצא של עמלק:
"המן בן המדתא האגגי צרר היהודים".
מי הוא עמלק ?
כך הוא מופיע לראשונה בתורה :
" ותמנע היתה פילגש לאליפז בן עשו ותלד לאליפז את עמלק אלה בני עדה אשת עשו "
בעצם עמלק הוא קרוב משפחה – הוא בן דוד מדרגה שנייה של בני ישראל-יעקב , אחיו התאום של עשו.
מה עשה עמלק מול בני ישראל ?
"וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם: (ט) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדִי: (י) וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כַּאֲשֶׁר אָמַר לוֹ מֹשֶׁה לְהִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק וּמֹשֶׁה אַהֲרֹן וְחוּר עָלוּ רֹאשׁ הַגִּבְעָה: (יא) וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק: (יב) וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ: (יג) וַיַּחֲלֹשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת עֲמָלֵק וְאֶת עַמּוֹ לְפִי חָרֶב:
מדוע עשה עמלק מלחמה עם ישראל, את הסיבה , התורה לא מספרת לנו. אבל כנראה המעשה הזה נתפס על ידי הבורא כמעשה שלא יעשה ולכן הוא מצווה על משה :
)יד) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם: (טו) וַיִּבֶן מֹשֶׁה מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא שְׁמוֹ ה' נִסִּי: (טז) וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" (שמות יז)
הציווי האלוהי לא מטיל על עם ישראל את המטלה למחות את זכר עמלק. הציווי לעם ישראל הוא ל – "זכור את אשר עשה לך עמלק". את מחיית זכר עמלק מבטיח האל שהוא זה שיעשה זאת. אלא שהוא לא מציין מתי תהיה המחייה של זכר עמלק. מכאן כנראה ניתן להסיק שלעמלק יש תפקיד מול ועבור בני ישראל. יתכן שהתפקיד הזה נובע עוד מהברכה שמקבל עשו אחרי הברכה שקיבל יעקב-ישראל.
"הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ, יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ, וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם, מֵעָל. מ וְעַל-חַרְבְּךָ תִחְיֶה, וְאֶת-אָחִיךָ תַּעֲבֹד; וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד, וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ."
התפקיד של עשו ושל צאצאיו האדומים והעמלקים, הוא לעבוד את ישראל, כלומר לשרת את ישראל. ומה הוא השרות הזה ?
זה נשמע לא כל כך טוב , אבל התפקיד של עמלק הוא ... "לפרוק עול " !
לפרוק את עולו של ישראל. מתי אפשר לפרוק את עולו של ישראל ?
כשישראל מתנהגים בצורה לא ראויה אז מתחילה ההתפוררות הפנימית של עם ישראל והיא זו שמאפשרת לעמים אחרים לפרוק עול ולהעניש את ישראל עד שהם יבינו שהם צריכים לתקן את דרכם ולחזור למוטב. זו הסיבה שעד עתה האל לא משלים את הבטחתו למשה ולעם ישראל "למחות את זכר עמלק".
המן האגגי כפי שהוא מופיע במגילת אסתר, אותה נקרא ועליה נדבר בשבוע הבא בפורים, בא לעורר את העם היהודי שהתיישב בגולה ושכח לחזור לארץ ישראל. היהודי בגולה ניסה להתערות בעמים בהם הוא יושב עד כדי השתלבות בדרגים הגבוהים של השלטון.
שנדע לזכור את עמלק ואת ההיסטוריה של העם שלנו שאין לו תקומה בגולה בין הגויים, אלא רק בארץ ישראל . ובארץ ישראל יאריכון ימינו וימי בנינו כל עוד נדע להתנהג ולהתנהל בצדק חברתי וכלכלי כלפי כל חלקי העם כולל הגר היתום והאלמנה.
ותהיה זו תרומתנו לתיקון החברה בשבת זכור פרשת תרומה.