תאריך ושעה
 


מונה:



פרשת השבוע פרשת עקב

פרשת עקב היא המשך ישיר לפרשה הקודמת שהסתיימה באמירה :
"כִּי יְבִיאֲךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ; וְנָשַׁל גּוֹיִם-רַבִּים מִפָּנֶיךָ ...  וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַמִּצְוָה וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לַעֲשׂוֹתָם...
ובהמשך ישיר מתחילה פרשת עקב : 
...  וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ."
רוצה לומר, שיש תלות ישירה בין שמירת המצוות,החוקים והמשפטים על ידי עם ישראל, לבין היכולת לרשת את הארץ ולא לפחד מהעמים אותם צריך לגרש או להרוג ולהשמיד !

זה לא נשמע נחמד אבל כך כתוב שצריך לעשות :
"כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ, רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי; אֵיכָה אוּכַל, לְהוֹרִישָׁם.    יח לֹא תִירָא, מֵהֶם:  זָכֹר תִּזְכֹּר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְפַרְעֹה, וּלְכָל-מִצְרָיִם.   יט הַמַּסֹּת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ, וְהָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים וְהַיָּד הַחֲזָקָה וְהַזְּרֹעַ הַנְּטוּיָה, אֲשֶׁר הוֹצִאֲךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; כֵּן-יַעֲשֶׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְכָל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר-אַתָּה יָרֵא, מִפְּנֵיהֶם.   כ וְגַם, אֶת-הַצִּרְעָה, יְשַׁלַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בָּם:  עַד-אֲבֹד, הַנִּשְׁאָרִים וְהַנִּסְתָּרִים--מִפָּנֶיךָ.   כא לֹא תַעֲרֹץ, מִפְּנֵיהֶם:  כִּי-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ, אֵל גָּדוֹל וְנוֹרָא .  כב וְנָשַׁל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-הַגּוֹיִם הָאֵל, מִפָּנֶיךָ--מְעַט מְעָט:  לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר, פֶּן-תִּרְבֶּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה.   כג וּנְתָנָם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְפָנֶיךָ; וְהָמָם מְהוּמָה גְדֹלָה, עַד הִשָּׁמְדָם.   כד וְנָתַן מַלְכֵיהֶם, בְּיָדֶךָ, וְהַאֲבַדְתָּ אֶת-שְׁמָם, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם:  לֹא-יִתְיַצֵּב אִישׁ בְּפָנֶיךָ, עַד הִשְׁמִדְךָ אֹתָם) "דברים ז, יז-כד )

בימים אלו, כאשר אנשי צבא בכירים- לשעברים, יראים ורכי לבב, מציעים לעצור את המלחמה ולא להגיע לניצחון " עד השמדם" , חובה להכניסם לבית הכנסת השבת כדי שיקראו וישמעו במו אוזניהם את מה שכתוב בפרשת השבוע. 

ולהמשיך לקרוא בפניהם גם מה שכתוב בפרשת שופטים :
"כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל-אֹיְבֶךָ, וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ--לֹא תִירָא, מֵהֶם:  כִּי-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ, הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.   ב וְהָיָה, כְּקָרָבְכֶם אֶל-הַמִּלְחָמָה; וְנִגַּשׁ הַכֹּהֵן, וְדִבֶּר אֶל-הָעָם .  ג וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל-אֹיְבֵיכֶם; אַל-יֵרַךְ לְבַבְכֶם, אַל-תִּירְאוּ וְאַל-תַּחְפְּזוּ וְאַל-תַּעַרְצוּ--מִפְּנֵיהֶם.   ד כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם--לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם-אֹיְבֵיכֶם, לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם" . (פרק כ, א-ד )
היום יותר מתמיד, חובה לכנס את כל בית ישראל, בכל שבת בכל מקום, בתוך ומחוץ לכותלי בתי הכנסת, ולקרוא באוזניהם את דברי הסיכום של משה הכתובים בספר דברים, עד תומם בשמחת תורה !

איש לא יודע לומר היום מה עוד יקרה עד הימים הנוראים של שנת תשפ"ה  ועד שמחת תורה. נקווה שעד אז תסתיים המלחמה בניצחון מוחץ על כל אויבינו מסביב וכל חיילינו ואזרחינו, הנתונים בצרה ובשבייה, ישובו בשלום איש לביתו. בכל מקרה, את הטקס לציון המלחמה ולזכר הנרצחים והנופלים, צריך לקיים יום אחרי שמחת תורה באחד מישובי הדרום. אני מציע לקיים את הטקס ביד מרדכי, במקום בו נערך הטקס לזיכרון השואה והגבורה, דווקא בישוב שהצליח למנוע מהרוצחים להיכנס בשעריו.

את הטקס ראוי לסיים בהקפה אחת עם ספרי התורה, להשלים את ההקפות שנקטעו או שלא התקיימו בשנה החולפת .

שבת שלום



לייבסיטי - בניית אתרים