תאריך ושעה
 


מונה:


"השבת מכינים שלושה קיגלאך"
ערב שבת פרשת תזריע, שבת החודש וראש חודש ניסן התשפ"ב 2022
כשנה אחרי תום מלחמת העולם השנייה שרדו מהתופת רק בחורים ובחורות צעירים. לאורוניושמדייש שבו בין היתר, יהודה מוסקל שגילה שאשתו שרה סרינה ובנותיו חנהל'ה ופערל'ה לא שבו מאוושויץ-בירקנאו. משם ומשטוטהוף כן חזרה בחורה בלונדינית צעירה עם עיניים תכולות – שיינדל לאה גבריאלה גרינצוויג. בראש חדש ניסן הורינו באו בברית הנישואין. כשנה בטרם עלו לארץ למדינה הצעירה ב – 1950 הביאו לעולם את אחותנו הגדולה זהבה. כעבור כשנה נולדה מרגול ובשבת אחרי פסח כעבור כחמש שנים, יצא לאוויר העולם הצאצא השלישי שלהם.
השבת, כך נהג אבא לומר, "צריכים להכין שלושה קיגלים", זאת כנגד שלושה ספרי תורה שקוראים בהם- את פרשת השבוע פרשת תזריע, את פרשת החודש, האחרונה מבין ארבע הפרשיות הנקראת עם בוא ראש חדש ניסן, ופרשה שלישית לכבוד ראש חדש ניסן החל בשבת.
על חדש ניסן נאמר וכך קוראים:
"החודש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחודשי השנה".
וגם : "שמור את חדש האביב".
כדי לשמור שניסן יהיה חודש האביב, מה שהוכח השנה בהפכפכות מזג האוויר, הגיעו למסקנה שצריך לעשות תיקון בלוח השנה ולעבר אותה בעוד חדש אדר. התיקון הזה נועד לסנכרן בין החודשים לשנים.
נזכיר שאין מתאם בין הספירה השבועית שתמיד יש שבעה ימים בשבוע לבין הספירה החודשית. הספירה השבועית, כך אנחנו מאמינים, נשמרת משבעת ימי הבריאה. אין לשבעת ימי השבוע שום קשר אחר על פיו יש הכרח למנות דווקא שבעה ימים ואז שוב לספור שבעה ימים.
החודשים נמנים על פי מה שמכונה "מולד הירח". כאן יש מתאם לגרמי השמיים. אלא שעל פי הנראות של הירח, או בעצם ההיעלמות שלו בראש חדש, בין היעלמות אחת לבאה אחריה, אין שלושים יום מלאים. יש רק 29.53 יום בממוצע . כלומר, החדש מסתיים בחלק מהיום וזה שאחריו מתחיל לא ביום שלם. (לא ניכנס כרגע לשאלה מתי מתחיל ומסתיים היום ) זו הסיבה שיש חודש עם 29 יום ואחריו בדרך כלל חודש עם 30 יום.
השוני, לכאורה, בין אורכי החדשים, נובע מהמסלול האליפטי של כדור הארץ שסביבו נע הירח, מסביב לשמש. המסלול האליפטי, קרי- הריחוק והקרבה של כדור הארץ מהשמש, הוא זה שיוצר את הקור והחום, שהם החורף והקיץ. ולכן, כדי לשמור את ניסן כחודש בו מתחיל האביב, צריך כל 3-4 שנים לעבר את השנה, קרי לתקן את הלוח.
אחרי המבול בפרשת נח (פרק ח', כא-כב) אומר ה' לעצמו :
"וַיֹּ֨אמֶר יְהֹוָ֜ה אֶל-לִבּ֗וֹ לֹא-אֹ֠סִ֠ף לְקַלֵּ֨ל ע֤וֹד אֶת-הָֽאֲדָמָה֙ בַּֽעֲב֣וּר הָֽאָדָ֔ם כִּ֠י יֵ֣צֶר לֵ֧ב הָֽאָדָ֛ם רַ֖ע מִנְּעֻרָ֑יו וְלֹֽא-אֹסִ֥ף ע֛וֹד לְהַכּ֥וֹת אֶת-כָּל-חַ֖י כַּֽאֲשֶׁ֥ר עָשִֽׂיתִי:
עֹ֖ד כָּל-יְמֵ֣י הָאָ֑רֶץ זֶ֡רַע וְ֠קָצִ֠יר וְקֹ֨ר וָחֹ֜ם וְקַ֧יִץ וָחֹ֛רֶף וְי֥וֹם וָלַ֖יְלָה לֹ֥א יִשְׁבֹּֽתוּ":
בזמן המבול הכל השתבש. אחרי המבול, ההבטחה האלוהית היא שהסדר הראשוני של הסנכרון בין הקיץ והחורף לחום וקור וגם חלוקת הימים לאור וחושך, יתמידו לעולם בעולם. אין כאן הבטחה לשמירת החודש ואולי מכאן אפשר להבין את הדרישה, לקראת יציאת מצרים, לשמור את חודש האביב לפי החודשים.
היינו אמורים לצעוד היום את צעדת האביב יחד עם כאלף תלמידים ממזכרת בתיה למצפור רפנאל. אבל נפל על הורי התלמידים פחד עקב הרוצחים מבני ערב שרצחו השבוע 11 בני אדם בארצנו. אנחנו, כך אני מייחל, נתאושש ונשוב בהקדם, לצעוד ולטייל עד מצפור רפנאל ובכל חלקי ארץ ישראל.
כי "אחרי המבול", כך כתב רפנאל ושרה שירי מימון - " תמיד יש קשת בענן" !
.... ולמרות הבלגן אנחנו כאן, אנחנו כאן !

לייבסיטי - בניית אתרים