פרשת לך לך התשפג 2022 (נכתב ביום הבחירות)
הבחירות, שהיו באותו יום, כבר מאחרינו. ואנחנו מקווים שהתוצאות יתנו לנו שקט לארבע שנים טובות שיבואו על עם ישראל.
הפעם הדברים מבוססים על מה שכתב הרב יונתן זקס בספרו "רעיונות משני חיים" לפרשת לך לך.
האומץ להיות שונה נולד במילים "לך לך" – לך אחרי הקול הפנימי שלך.
" כל חייו של אברהם הם הישמעות לקול פנימי, קולו של אלוהים. אברהם לא פעל כפי שפעל מפני שכך נהגו אבותיו תמיד, וגם לא מפני שכך היה מקובל על בני זמנו. היה לו האומץ לעזוב את דרך אבותיו וגם לפנות עורף לטרנד העכשווי".
והמשיך וכתב : " עם ישראל נקרא לדבוק בערכיו גם כאשר הוא מיעוט בתוך תרבות בעלת ערכים הפוכים".
היום אנחנו נקראים לבחור בפעם החמישית תוך פחות מארבע שנים, את מי שאמורים להנהיג אותנו. באופן רגיל, הבחירות הם פעם אחת בארבע שנים. ברור לכל בר דעת שמשהו השתבש כאן. על פי תוצאות הבחירות בשנים הללו, פעם אחר פעם, אנחנו מקבלים כמעט את אותן התוצאות שבפועל לא מביאות לממשלה מתפקדת לארבע שנים.
כשמשה מקבל את העצה לחלק את המנהיגות, הוא מקבל גם הנחיות מה לכתוב במכרז לאותם תפקידים. אלו תכונות צריך שיהיו למנהיגים הנבחרים ?
כך מצווה האל את משה :
" ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל, יראי אלהים, אנשי אמת, שנאי בצע ושמת עליהם שרי אלפים שרי מאות שרי חמשים ושרי עשרת"
מה פשר התכונות האלו ? מדוע חשוב שלמנהיגים יהיו את התכונות האלו ?
אנשי חיל - אלו אנשים שעשו משהו בחייהם וזכו להכרה בציבור.
יראי אלהים - אלו האברהמים, שקול אלהים מנחה אותם, איזו דרך ילכו בה.
אנשי אמת - פשוט לא שקרנים.
שנאי בצע - השוחד מעוור עיני צדיקים ועוד יותר בעלי שררה.
בפועל, משה לא מצא אנשים בעלי כל תכונות האלו. הוא מינה רק אנשי חיל.
ליצני הדור אמרו על זה, שאת בעלי שלוש התכונות הראשונות אפשר היה למצוא תמורת תשלום. רק את שונאי הבצע אי אפשר היה לקנות בכסף !
בבחירות , אנו נדרשים לבחור לפי מה שאומר לנו הלב ולפי הקול הפנימי. הבחירה צריכה להיות על פי הערכים ועל פי השקפת עולמנו, גם אם מסביב ישנם קולות ולחצים ולצערי גם לא מעט "אהבת חינם".
כבוגר בני עקיבא, כמי שגם רעייתי, ילדינו וכבר גם נכדתנו, נמנים על חברי בני עקיבא ומדריכים בתנועה, גם כמי שיחד עם הורים צעירים נוספים הקמנו אז לפני כחצי יובל, את סניף בני עקיבא בעיירתינו מזכרת בתיה, אלה הם הערכים שמנחים את חיינו. בצעירותנו יצאנו להפגין למען עליית יהדות רוסיה לארץ, יצאנו להתנדב במלחמת יום הכיפורים, קיבלנו כל מי שרצה להצטרף, גם אם אימא שלו לא הלכה עם כיסוי ראש וגם אם הוא למד בבית ספר לא דתי.
כשאדם מגיע למסקנה שזו הדרך הנכונה, חובה עליו לקרוא גם לאחרים להצטרף וללכת בדרך הנכונה הזו.
ידעתי גם ידעתי שבתמיכתי בבית היהודי כשבראשו איילת שקד, אני מסתכן בקבלת תגובות "נחמדות" דווקא מאנשים המזוהים עם השקפת עולם דומה.
טרם הכרזת המדינה, והבריטים אז בארץ, כשהגיעו לארץ המעפילים, הם קראו לאחת מאוניות המעפילים "לא יפחידונו" !
כל ההפחדות והמילים הטובות, לא עצרו את איילת שקד ואת חברי הבית היהודי מלהעמיד לפני הציבור את האפשרות לבחור על פי אותו קול פנימי ועל פי אותם ערכים שלא מצויים במפלגות אחרות.
כך ממשיך הרב זקס וכותב :
" זה הסוד לנחישותם המופלאה של היהודים לאורך הדורות, וזה סוד הישרדותם בעידנים של תמורה, של חוסר ביטחון וגם של אסונות לאומיים. מי שברוחו ובלבבו חקוקים ערכים לבלי הימחות, יכול לעמוד איתן אל מול הרוב ולשמור על זהותו גם בשעה שכל היתר מאבדים את ערכיהם שלהם."
... אנשים כאלו נוטים להיות חלוצים, לחקור את החדש ואת הלא נודע גם מתוך שמירת אמונים לישן."
לו היה אברהם אבינו עושה סקר כמה מוכנים לצאת איתו למסע אל ארץ כנען, סביר להניח שלא היה עובר את אחוז החסימה !
לו היו החלוצים , אלו שגרו בבתים סביב ביתנו במושבה מזכרת-בתיה, שואלים בעיירה שלהם ובכל סביבתם בגולה, כמה יהודים מוכנים לעזוב את הגולה ולהגיע להקים מושבה חקלאית בארץ ישראל בשנת תרמג = 1882 , הם ודאי לא היו מגיעים לארץ ישראל ולא הייתה מתחילה העלייה הראשונה וגם לא אלו שבאו אחריהם והחיו כאן את ארץ אבותינו.
לסיכום הרעיון "משנה החיים" לפרשת לך לך, כותב הרב זקס :
" האומץ להיות שונה נולד במילים "לך לך" – לך אחרי הקול הפנימי שלך כפי שעשו אלו שבאו לפניך, והמשך את הליכתם על ידי כך שתטעין בערכי נצח את העולם המשתנה בלי הרף" .