תאריך ושעה
 


מונה:



פרשת חיי שרה היא פרשת המעבר מהאב המייסד אברהם ואשתו שרה לדור הבא , כפי שנוהגים לכנות את הדור השני - דור היצחקים.
 
פרשת חיי שרה פותחת במותה של שרה ובעקבותיה במשא ומתן על רכישת חלקת הקבר במערת המכפלה. את כל האירוע מנהל אברהם  ואין כל התייחסות ליצחק שקולו כלל לא נשמע בכל סיפור מותה של שרה אימו וקבורתה. 
 
הנושא השני בפרשה הוא שליחת העבד אליעזר, על ידי אברהם, להביא אישה ליצחק בנו . גם כאן, באחד הנושאים החשובים בחייו של אדם, במציאת בת זוג לחיים, באופן מוזר, לא נשמע קולו של יצחק ! 
 
לא ברור האם  אברהם הוא זה שהבין את מצבו של יצחק ומנע ממנו את היציאה למסע לארץ מגורי אברהם, או אולי יצחק הוא זה שלא רצה לצאת למסע הזה וסמך על אליעזר שיביא לו אישה ראויה.
רק כאשר העבד חוזר משליחותו ועימו האישה המיועדת, רק בסוף התהליך מספרים לנו על מעשי יצחק והתייחסותו לאישה שהביא לו אליעזר, לרבקה:
 
" וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא, בְּאֵר לַחַי רֹאִי; וְהוּא יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב .  סג וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה, לִפְנוֹת עָרֶב; וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים.   סד וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא אֶת-יִצְחָק; וַתִּפֹּל, מֵעַל הַגָּמָל.   סה וַתֹּאמֶר אֶל-הָעֶבֶד, מִי-הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ, וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד, הוּא אֲדֹנִי; וַתִּקַּח הַצָּעִיף, וַתִּתְכָּס.   סו וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד, לְיִצְחָק, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר עָשָׂה.   סז וַיְבִאֶהָ יִצְחָק, הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ, וַיִּקַּח אֶת-רִבְקָה וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ." ( כד, סב – סז)
 
 
מהתיאור הזה אולי ניתן ללמוד על מצבו של יצחק. ממות שרה אימו ואולי כבר משובו מהר המוריה, יצחק מצוי במצב נפשי לא קל. הוא נוהג לצאת לעת ערב לשוח בשדה, להתבודד במרחב הפתוח ולהרהר במה שעבר עליו ואולי גם לחשוב על מה צופן לו העתיד.
 
מעניינת ההתייחסות השונה של יצחק ושל רבקה למה שעיניהם רואות.
שניהם נושאים את עיניהם כל אחד לכיוון של האחר.
 
 
 
אצל יצחק נאמר : " וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים ".
 
אצל רבקה נאמר : " וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא אֶת-יִצְחָק "
 
האם כבר כאו ניתן לאבחן את יכולת ההתבוננות של שניהם ? יצחק רואה את הדברים הגדולים ולא מבחין באנשים. רבקה מיד מבחינה באדם שהוא מרכז התמונה.  ואולי אלו התכונות המשלימות שגורמות לזוג הזה לחיות יחד ולהיות הזוג היחיד מבין שלושת האבות שלא הכניס לקשר ביניהם צרות.
 
יצחק מביא את רבקה לאוהל שרה אימו בחברון, ורק אז הוא משלים את הנחמה על מותה של שרה אימו. יצחק לא עובר להתגורר עם או בסמוך לאביו אברהם.
אברהם הוא זה שלוקח לו עוד אישה ושמה קטורה. לא ברור האם הוא עושה זאת עוד בחייה של שרה או אחרי מותה.
כששרה עוברת מן העולם, בגיל ,127 אברהם, המבוגר ממנה בעשר שנים, הוא בן 137 שנים.  עד מותו, בגיל 175 שנה, הוא מספיק להביא לעולם שישה בנים נוספים עם קטורה ועוד בני פילגשים כמו שכתוב :
 
" וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה, וּשְׁמָהּ קְטוּרָה.   ב וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-זִמְרָן וְאֶת-יָקְשָׁן, וְאֶת-מְדָן, וְאֶת-מִדְיָן--וְאֶת-יִשְׁבָּק, וְאֶת-שׁוּחַ.   ג וְיָקְשָׁן יָלַד, אֶת-שְׁבָא וְאֶת-דְּדָן; וּבְנֵי דְדָן, הָיוּ אַשּׁוּרִם וּלְטוּשִׁם וּלְאֻמִּים.   ד וּבְנֵי מִדְיָן, עֵיפָה וָעֵפֶר וַחֲנֹךְ, וַאֲבִידָע, וְאֶלְדָּעָה; כָּל-אֵלֶּה, בְּנֵי קְטוּרָה.   ה וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת-כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ, לְיִצְחָק .  ו וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם, נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת; וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ, בְּעוֹדֶנּוּ חַי, קֵדְמָה, אֶל-אֶרֶץ קֶדֶם .  ז וְאֵלֶּה, יְמֵי שְׁנֵי-חַיֵּי אַבְרָהָם--אֲשֶׁר-חָי:  מְאַת שָׁנָה וְשִׁבְעִים שָׁנָה, וְחָמֵשׁ שָׁנִים"
 
אברהם מקיים את מה שנאמר לו על ידי האל, כשהחליף את שמו מאברם לאברהם – והיית לאב המון גויים. אבל אחרי הכל, את תפקיד הבן הממשיך הוא מטיל על יצחק. במקביל, גם האל מטיל על יצחק את תפקיד הבן הממשיך כשהוא מברך אותו :
 
" וַיְהִי, אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם, וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים, אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ; וַיֵּשֶׁב יִצְחָק, עִם-בְּאֵר לַחַי רֹאִי"
 
בשבוע הבא, בפרשת תולדות יצחק, נמשיך ונבחן את הדרך בה הולך יצחק ובזכות מי הוטלה עליו המשימה להמשיך את דרך אברהם ולהעבירה ליעקב.

לייבסיטי - בניית אתרים