ערב שבת פרשת כי תצא התשפא 2021
פרשת כי תצא עוסקת בציוויים רבים של מה תעשה והרבה יותר מזה מה לא תעשה.
כדרכם של הציוויים הללו, לרובם לא נכתב הסבר. באין הסבר, ולא תמיד הם נראים הגיוניים, יש קצת קושי לקבל את התוצאה של הציוויים הללו .
זה אמנם יישמע קצת צהוב, אבל כך מופיעים הציוויים הללו, על היחסים שבין גברים לנשים, בפרשתנו:
"כִּֽי־יִקַּ֥ח אִ֖ישׁ אִשָּׁ֑ה וּבָ֥א אֵלֶ֖יהָ וּשְׂנֵאָֽהּ: [יד] וְשָׂ֥ם לָהּ֙ עֲלִילֹ֣ת דְּבָרִ֔ים וְהוֹצִ֥א עָלֶ֖יהָ שֵׁ֣ם רָ֑ע וְאָמַ֗ר
אֶת־ הָאשָּׁ֤ה הַזֹּאת֙ לָקַ֔חְתִּי וָאֶקְרַ֣ב אֵלֶ֔יהָ וְלֹא־מָצָ֥אתִי לָ֖הּ בְּתוּלִֽים: [טו] וְלָקַ֛ח אֲבִ֥י הַֽנַּעֲרָ֖ה וְאִמָּ֑הּ וְהוֹצִ֜יאוּ אֶת־בְּתוּלֵ֧י הַֽנַּעֲרָ֛ה אֶל־זִקְנֵ֥י הָעִ֖יר הַשָּֽׁעְרָה: [טז] וְאָמַ֛ר אֲבִ֥י הַֽנַּעֲרָ֖ה אֶל־הַזְּקֵנִ֑ים אֶת־בִּתִּ֗י נָתַ֜תִּי לָאִ֥ישׁ הַזֶּ֛ה לְאִשָּׁ֖ה וַיִּשְׂנָאֶֽהָ: [יז] וְהִנֵּה־ה֡וּא שָׂם֩ עֲלִילֹ֨ת דְּבָרִ֜ים לֵאמֹ֗ר לֹֽא־ מָצָ֤אתִי לְבִתְּךָ֙
בְּתוּלִ֔ים וְאֵ֖לֶּה בְּתוּלֵ֣י בִתִּ֑י וּפָֽרְשׂוּ֙ הַשִּׂמְלָ֔ה לִפְנֵ֖י זִקְנֵ֥י הָעִֽיר: [יח] וְלָ֥קְח֛וּ זִקְנֵ֥י הָעִיר־הַהִ֖וא אֶת־ הָאִ֑ישׁ וְיִסְּר֖וּ אֹתֽוֹ: [יט] וְעָנְשׁ֨וּ אֹת֜וֹ מֵ֣אָה כֶ֗סֶף וְנָֽתְנוּ֙ לַאֲבִ֣י הַֽנַּעֲרָ֔ה כִּ֤י הוֹצִיא֙ שֵׁ֣ם רָ֔ע עַ֖ל בְּתוּלַ֣ת יִשְׂרָאֵ֑ל וְלֽוֹ־תִהְיֶ֣ה לְאִשָּׁ֔ה לֹא־יוּכַ֥ל לְשַׁלְּחָ֖הּ כָּל־יָמָֽיו: ס [כ] וְאִם־אֱמֶ֣ת הָיָ֔ה הַדָּבָ֖ר הַזֶּ֑ה לֹא־ נִמְצְא֥וּ בְתוּלִ֖ים לַֽנַּעֲרָֽה: [כא] וְהוֹצִ֨יאוּ אֶת־ הַֽנַּעֲרָ֜ה אֶל־פֶּ֣תַח בֵּית־אָבִ֗יהָ וּסְקָלוּהָ֩ אַנְשֵׁ֨י
עִירָ֤הּ בָּאֲבָנִים֙ וָמֵ֔תָה כִּֽי־עָשְׂתָ֤ה נְבָלָה֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל לִזְנ֖וֹת בֵּ֣ית אָבִ֑יהָ וּבִעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִקִּרְבֶּֽךָ:"
ומדוע בחרנו להתייחס דווקא לנושא הזה ?
השבוע, עם השתלטות הטאליבאן על אפגניסטן, שמענו מהם בדיוק את החוקים האלו, זה שבעניין הנערה הלא בתולה וגם זה שיבוא בפסוק הבא, אודות איש השוכב עם אשת איש, את החוקים האלה הם מתכננים להשליט בארצם.
הכתב, שדיווח על החוקים הללו באפגניסטן, העיר שזו "חזרה לימי הביניים החשוכים".
האם בימים אלו אנחנו עדיין מצווים לנהוג כך, לסקול באבנים בגין החטאים הללו ?!
[כב] כִּֽי־יִמָּצֵ֨א אִ֜ישׁ שֹׁכֵ֣ב׀ עִם־אִשָּׁ֣ה בְעֻֽלַת־בַּ֗עַל וּמֵ֙תוּ֙ גַּם־שְׁנֵיהֶ֔ם הָאִ֛ישׁ הַשֹּׁכֵ֥ב עִם־הָאִשָּׁ֖ה
וְהָאִשָּׁ֑ה וּבִעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִיִּשְׂרָאֵֽל: [כג] כִּ֤י יִֽהְיֶה֙ נַעֲרָ֣ה בְתוּלָ֔ה מְאֹרָשָׂ֖ה לְאִ֑ישׁ וּמְצָאָ֥הּ אִ֛ישׁ בָּעִ֖יר וְשָׁכַ֥ב עִמָּֽהּ: [כד] וְהוֹצֵאתֶ֨ם אֶת־שְׁנֵיהֶ֜ם אֶל־שַׁ֣עַר׀ הָעִ֣יר הַהִ֗וא וּסְקַלְתֶּ֨ם אֹתָ֥ם בָּאֲבָנִים֘ וָמֵתוּ֒ אֶת־֗ הַֽנַּעֲרָ֗ה עַל־דְּבַר֙ אֲשֶׁ֣ר לֹא־צָעֲקָ֣ה בָעִ֔יר וְאֶ֨ת־הָאִ֔ישׁ עַל־דְּבַ֥ר אֲשֶׁר־עִנָּ֖ה אֶת־אֵ֣שֶׁת רֵעֵ֑הוּ וּבִעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִקִּרְבֶּֽךָ":
ברור לנו שעונש קשה על עבירה, מעיד על חומרת העבירה ועל הרצון לגרום לחוטאים הפוטנציאלים לחשוב היטב, בטרם יצאו לבצע חטאים מהסוג הזה. יכול להיות שאלו הציוויים, עם העונש הכבד שבצידם, הם הגורמים לחברה להיות מוסרית יותר, כדי שלא נגיע לצורך הקשה בביצוע גזר דין כזה. יתרה מזאת, השופטים - הפרשנים של החוקים הללו, השתדלו לא להגיע לכדי פסק דין שיחייב גזר דין מוות. למשל, בבן סורר ומורה המופיע בפרשתנו, יצרו מצב שרק אם אביו ואימו התרו בו באותו רגע ובאותו קול, רק אז אולי ניתן יהיה לגזור עליו את מלוא חומרת העונש. שלא לדבר על האמירה הנפוצה, שסנהדרין שגזרה גזר דין מוות ולו פעם בשבעים שנה, נקראה סנהדרין קטלנית. ואם כבר גזרו זגר דין מוות , הרי הוא בסקילה על ידי כל הציבור. זאת כדי שהציבור יבין שזו אחריותו שלא יהיו בחברתו חוטאים מהסוגים האלו.
היבט נוסף שקשה להבין, זו ההתעלמות מדעתה של האישה או הנערה שהוציאו לה שם רע או אנסו אותה.
ראינו לעיל שאישה שנחשדה כלא בתולה והתברר שבעלה הוציא לה שם רע, גזר הדין הוא :
"וְלֽוֹ־תִהְיֶ֣ה לְאִשָּׁ֔ה לֹא־יוּכַ֥ל לְשַׁלְּחָ֖הּ כָּל־יָמָֽיו ".
זה נראה כעונש לבעל, אבל מי אמר שהאישה אחרי מה שהוא עשה לה, בכלל תרצה לחיות עם בעל כזה ?!
כך גם גזר הדין לגבר שכפה עצמו על נערה:
"] כִּֽי־יִמְצָ֣א אִ֗ישׁ נַעֲרָ֤ה בְתוּלָה֙ אֲשֶׁ֣ר לֹא־אֹרָ֔שָׂה וּתְפָשָׂ֖הּ וְשָׁכַ֣ב עִמָּ֑הּ וְנִמְצָֽאוּ: [כט] וְ֠נָתַן הָאִ֨ישׁ
הַשֹּׁכֵ֥ב עִמָּ֛הּ לַאֲבִ֥י הַֽנַּעֲרָ֖ה חֲמִשִּׁ֣ים כָּ֑סֶף וְלֽוֹ־תִהְיֶ֣ה לְאִשָּׁ֗ה תַּ֚חַת אֲשֶׁ֣ר עִנָּ֔הּ לֹא־יוּכַ֥ל שַׁלְּחָ֖הּ
כָּל־יָמָֽיו:"
מי אמר שנערה רוצה לחיות כל ימי חייה עם הגבר שאנס אותה ?!
היום ברור שאיש לא יכריח נערה להינשא למי שאנס אותה.
אם כך, מה הייתה כוונת המחוקק שכך ניסח את החוק הזה ?
נראה שלו היינו מתפלפלים בסוגיה הזו, היינו מוצאים תרוץ שאולי מניח , שאם הנערה הייתה מעוניינת לחיות עם האיש שאנס אותה, אז הוא לא יכול היה לסרב.
אבל גם פלפול כזה לא נשמע סביר.
זו אולי אמירה חדשנית, שיכולה להתפרש לא טוב, שיש בה פתח והצדקה להרבות בשינויים בחוקי התורה, אבל יתכן שלשם כך ניתנה הרשות לנסח את החוקים הללו מחדש ולהתאים אותם לרוח התקופה.
בכל דור ודור חייבים לשמור על טוהר המוסר ושלמות המשפחה. יחד עם זאת, כדאי לא להגיע לעונשים קיצוניים שלא ישיגו את המטרה, ובהתקרב יום הדין, גם לא יוכלו לאפשר חרטה ומחילה כדי לחזור למוטב.
לכבודם של הדורות הקודמים, הורינו וסבינו ולמען הדורות הבאים, שנזכה להרבות טוב וחסד בעולמנו.