שמיעה היא : "עוצמתהקול נמדדת ביחידות שלדציבל . טווח השמיעהשל האדם הוא בתחום שבין 10 ל-150 דציבלים. תדירות הקול נמדדת ביחידות שלהרץ . תחום התדרים אותו מסוגלת אוזן אדם אופייני לקלוט הוא 20 הרץ עד 20,000 הרץ. קולות שתדירותם נמוכה יותר או גבוהה יותר, אינם נשמעים.
המסקנה הטכנית היא שלא ניתן לראות את הקולות יען כי אלו סדרי גודל שונים של תדירות . (טרה הרץ זה 10 בחזקת 12 )
אז נחזור לעניינינו וננסה להבין את השימוש בראייה ובקול השמיעה, שקצת מתערבבים בנאומים של משה. בפרשת דברים , משה פותח בקריאת שמע וכעבור שלושה פסוקים עובר לראייה:
בפרק הבא פרק ה בפרשת ואתחנן , לפני ואחרי החזרה על עשרת הדברים, נשמעת שוב הקריאה שמע ישראל בשינוי אחד. קודם הייתה שמיעה אל החוקים ועכשו שמיעה את החוקים. האם יש משמעות להבדל ?
דרך אגב , כאן משה מספר שתגובת העם הייתה "וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ. " זאת בניגוד לאמירה האלמותית שתפסה מקום חשוב באמונה בסדר ההפוך והלא הגיוני כשהקדימו נעשה לנשמע :
ראייה, היא התבוננות והתבוננות היא גם רכישת תבונה מתוך ההסתכלות על מה שהעין רואה ושולחת למוח תרגום . כשמשה אומר : "רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם, חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים" הוא כנראה מבקש לדעת , מה אתם הבנתם ממה שאני לימדתי אתכם. רוצה לומר שלכל חוק ומשפט יש כוונת מכוון יש טעם ויש מטרה לשמה חוקקו החוקים הללו.
שמיעה, היא קליטת הקול המשודר ונקלט באוזן ומועבר למוח. אבל שמיעת הקול בלבד היא רק החלק הטכני. עם השמיעה צריכים להיות גם הקשבה והאזנה. "האזינו השמיים ואדברה" משורר משה בסוף ספר דברים. אנשים שאינם קשובים לקול שמועבר אליהם, לא מפענחים את המסרים שהקול נושא עימו. כשלימדתי נערים לקרוא בתורה, פתחתי ואמרתי להם שהדבר הראשון הוא לקרוא בקול רם וברור כדי שהשומע ישמע את מה שהתכוונתם להשמיע . כדי שהשומע יבין מה אתם אומרים אתם צריכים להבין מה אתם אומרים, רק אחר כך מגיעים הטעמים שנותנים טעם לדברים ויוצרים אצל השומעים הקשבה כדי להבין למה התכוונו הכותב והקורא.
אבל יש גם את המושג "לשמוע בקול" שמשמעותו לבצע את הנאמר.
" כִּי תִשְׁמַע, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר אֶת-כָּל-מִצְוֺתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לַעֲשׂוֹת, הַיָּשָׁר, בְּעֵינֵי, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ."
אז מה למדנו מהשימוש של משה בשני המושגים שמיעה וראייה ?
למדנו שצריך להתבונן ולהבין את משמעות החוקים והמשפטים . מתוך ההבנה את כוונת המשורר ומתוך השמיעה וההאזנה אל החוקים והמשפטים , נוכל לשמוע בקול האלוהי ולקיים את החוקים שירדו אלינו והפכו לחלק בלתי נפרד מההתנהלות שלנו בעולם.