שבת פרשת יתרו התשפא 2021
פרשת השבוע פרשת יתרו ובמרכזה עשרת הדברים שנשמעים מפי הגבורה. במסגרת ההכנות לקראת המעמד המיוחד, מזמין האל את משה לעלות אליו אל הר סיני, לקבלת הנחיות להעביר לבני ישראל :
" וּמֹשֶׁה עָלָה, אֶל-הָאֱלֹהִים; וַיִּקְרָא אֵלָיו יְהוָה, מִן-הָהָר לֵאמֹר, כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל . ד אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם; וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי . ה וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ . ו וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ: אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תְּדַבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל . ז וַיָּבֹא מֹשֶׁה, וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי הָעָם; וַיָּשֶׂם לִפְנֵיהֶם, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר צִוָּהוּ, יְהוָה . ח וַיַּעֲנוּ כָל-הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה; וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל-יְהוָה. "
כעת חיה, לפני 45 שנה, שרתנו בהיאחזות הנחל בתקוע. ריבה הייתה מזכירת גרעין "שובה" שזה לא מכבר הגיע להיאחזות ומשה היה החובש של ההיאחזות. כאן בעצם החלו יחסי החברות בינינו. במסגרת ההיכרות המתחממת בינינו, ביקשה ריבה שלקראת שבת פרשת יתרו אני אכין שיעור קצר ואעביר אותו בשבת לכל חברי הגרעין. בחופשה שהייתי בבית לפני אותה שבת, חיפשתי נושא מתוך פרשת השבוע והחלטתי לדבר על המושגים:
"עם סגולה" ו – "ממלכת כהנים וגוי קדוש" .
מה בעצם כוונת האל כשהוא מודיע לבני ישראל שהוא רוצה אותם כעם סגולה מכל העמים ומה הם מתבקשים לעשות כדי להיות ממלכת כהנים ?
מה הבינו בני ישראל שהם צריכים לעשות כשהם מקבלים עליהם את המשימה הזו
ומתוך כך הם מודיעים:" כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה" ?
אז, לפני 45 שנה, לא היה אינטרנט כדי לחפש רעיונות וגם ספרי קודש כמעט שלא היו מצויים בביתנו, בעת ההיא. ואולי צריך תמיד לנסות ולהבין את הכתוב ללא עזרת ספרים ופרשנים אלא על פי ההבנה של כל אחד. צריך להתייחס לכתוב כאילו אתה ה"יחד" שעמד מול הר סיני וקיבל את התורה. אלא שאת התורה ואת הברית עם נותן התורה, אנחנו לא מקבלים כבודדים. האל מבקש לאמץ אותנו להיות לו עם סגולה מכל העמים. אולי צריכה להישאל שאלה הפוכה- אם האל מבקש לעשות לו עם סגולה, עם שונה מכל העמים , עם נבחר, עם שיהיה ממלכת כוהנים - אז בעצם בשביל מה צריך את שאר העמים ?
ואם בעת הישנה, כשכל עם יכול היה לשכון בארצו, אולי אפשר היה לשכון בדד.
היום, בעידן התקשורת, כשהעולם כולו הוא ככפר גלובלי קטן, מה טעם יש בהפליית עם אחד להיות סגולה וממלכת כוהנים ?
בימים אלו, כשאנו נדרשים לבחור את שליחי הציבור שלנו, ברור לנו שלא כולם יכולים להיות כוהנים. לא כולם יכולים לשרת בקודש. לא כולם יכולים להיות מיוחדים.
אם כולם מיוחדים, אז אף אחד לא מיוחד. כנראה שצריך עם אחד שיהיה מודל לחיקוי. עם אחד שמנחיל לעולם את חוקי הצדק החברתי. עם אחד יחיד ומיוחד שיהיה אור לכל העמים.
כדי שהעם הזה יהיה נכון לקבל עליו את המשימה להיות גוי קדוש, צריך לעשות הכנות ולכן :
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵךְ אֶל-הָעָם, וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר; וְכִבְּסוּ, שִׂמְלֹתָם. יא וְהָיוּ נְכֹנִים, לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי: כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִשִׁי, יֵרֵד יְהוָה לְעֵינֵי כָל-הָעָם--עַל-הַר סִינָי. "
ההכנות, ליום קבלת התורה, הם כמו הכנות שעושות המשפחות, ובעיקר החתן והכלה, לכבוד טקס הקידושין ביום החתונה. כדי להיות נכונים צריך גם מוכנות חיצונית של בגדים נקיים ורצוי חדשים, וגם מוכנות פנימית של הנפשות הפועלות כדי להיות ראויים למעמד ולתפקיד.
שנדע להיות מוכנים תמיד למשימות שיאירו את העולם באור נגוהות.