תאריך ושעה
 


מונה:



השבת נקרא בתורה את אחת הפרשות היותר מפורסמות  – פרשת קרח.
השאלה האם למדנו משהו מהפרשה הזו והאם אפשר לערוך הקבלה, לא מלאה, בין מעשה קרח ועדתו אז, לקריאה למרד של ברק וחבורתו בימים אלו ?
 
לו היה מי מכותבי העיתים, קרי היסטוריון, סופר או עיתונאי, מן התקופה של קרח, צריך לכתוב ולתאר מה קורה בימים אלו, מן הסתם היה מתאר אותם כך: 
 
" וַיִּקַּח ברק- הקֹרַח של ימינו, ואולמרט, גנץ ולפיד- דָתָן וַאֲבִירָם של ימינו ,(ראשי ממשלה כושלים ומודחים מהעבר הלא רחוק) וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מנהיג הדור - מֹשֶׁה, וַאֲנָשִׁים – אלופים במיל, נְשִׂיאֵי חברות קְרִאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי-שֵׁם. .. 
 
ברור לנו שמובילי המרד, אז כהיום, הם אנשים שהיו בתפקידי שלטון ושררה, או כאלה שרוצים להיות בתפקידי שררה ועתה הם נטולי כוח ציבורי. הרצון של "הלשעברים" לשוב ולקבל תפקידי הנהגה ושלטון, הוא רצון שמפעפע באנשי השם הללו בכל דור ודור. אז מה עושים "אנשי שם" כאלה ?
 
 ... וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן – מקהילים, קרי, מארגנים הפגנות, כדי להפיל את השלטון הקיים.  הטיעונים הרשמיים הם כמובן דיבור ודרישות בשם העם.
כך הם נאמו בהפגנות :
 ... וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם--כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם יְהוָה; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל-קְהַל יְהוָה.
 
ובתרגום לשפת ימינו: "אנחנו דורשים שוויון לכולם. אנחנו רוצים דמוקרטיה, קרי שלטון העם. איך יכול להיות שאתם שולטים, מי מינה אתכם ? אתם כנראה דיקטאטורים שהשתלטתם-השתררתם על הציבור, אמנם בדרך דמוקראטית, אבל עכשיו אנחנו החלטנו שזמנכם עבר " !
 
... וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו.   
משה, עליו נאמר "העניו מכל האדם", מה שלא כל כך ניתן לומר על המנהיגים  של ימינו, נעלב מעצם החשד שהוטל בו. נזכור שמשה בכלל סרב לצאת לשליחות להוציא את ישראל ממצרים ולהיות מנהיג ישראל. 
 כבר אז הוא אמר: "והם לא יאמינו לי".
 
אבל עם הזמן משה  למד להיות גם פוליטיקאי. משה מסיט את האש מהטענות כלפיו, כאילו המחלוקת היא רק מול הכהונה שניתנה לאהרן אחיו הגדול:
 
ה וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ, לֵאמֹר, בֹּקֶר וְיֹדַע יְהוָה אֶת-אֲשֶׁר-לוֹ וְאֶת-הַקָּדוֹשׁ, וְהִקְרִיב אֵלָיו; וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר-בּוֹ, יַקְרִיב אֵלָיו … וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה, הוּא הַקָּדוֹשׁ; רַב-לָכֶם, בְּנֵי לֵוִי .  ח וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-קֹרַח:  שִׁמְעוּ-נָא, בְּנֵי לֵוִי.   ט הַמְעַט מִכֶּם, כִּי-הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל, לְהַקְרִיב אֶתְכֶם, אֵלָיו--לַעֲבֹד, אֶת-עֲבֹדַת מִשְׁכַּן יְהוָה, וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה, לְשָׁרְתָם .  י וַיַּקְרֵב, אֹתְךָ, וְאֶת-כָּל-אַחֶיךָ בְנֵי-לֵוִי, אִתָּךְ; וּבִקַּשְׁתֶּם, גַּם-כְּהֻנָּה !!
 
את ההפגנות והמחאה מובילים כמה וכמה סוגי מוחים. 
כל אחד עם האינטרס שלו וכל אחד עם הסיבה שלו והתסכולים שלו.
ראינו הפגנות עם דגלי אלו המכונים פלסטינים. ראינו דגלי גאווה, ראינו שונאי חרדים, ראינו מתנגדי גיוס שהם לא חרדים. 
איך מתמודדים עם ערב רב של דרישות ?
 
לכן מבקש משה לקרוא לכל הנציגים לשמוע את כולם:
 
... וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה, לִקְרֹא לְדָתָן וְלַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב; וַיֹּאמְרוּ, לֹא נַעֲלֶה.
 
גם זה לא חדש. מיכאלי וליברמן ודתן ואבירמים נוספים, מודיעים שאין עם מי לדבר והם לא יבואו לשיחות עם הקואליציה או עם המנהיג. יתרה מכך, יש להם טענות , חלקן מופרכות וחלקן הפוכות, כמעט כמו הטענה שהרפורמה המשפטית תגרום לדיקטטורה !
 
כך מנמקים דתן ואבירם את אי רצונם אפילו להיפגש עם משה :
 
... הַמְעַט, כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ...
 
הם טוענים שמצרים היא עבורם ארץ זבת חלב ודבש. נזכיר שהמעצמה מצרים, שם היו עם ישראל עבדים הרבה מאוד שנים,  עכשיו היא עבורם ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. לשם צריך להעביר את הכסף ואת החברות ולהרוס את הכלכלה הישראלית ! להרוס את צבא העם !
הם ממשיכים להוציא את דיבת הארץ רעה כפי שעשו זאת אך לא מזמן "הנשיאים אנשי השם שנשלחו לתור את הארץ" !
 
... אַף לֹא אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הֲבִיאֹתָנוּ, וַתִּתֶּן-לָנוּ, נַחֲלַת שָׂדֶה וָכָרֶם; הַעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הָהֵם, תְּנַקֵּר--לֹא נַעֲלֶה.
 
בדיוק כפי שאומרים היום גנץ, לפיד, אולמרט וחלוץ ובראשם הממריד הגדול העשיר כקורח, מר אהוד ברק !!
 
כך הם טוענים כלפי ראש הממשלה הנבחר : "אתה המנהיג, זורה חול בעיני העם אתה רוצה רק להשתרר, לשלוט, להיות דיקטאטור! 
 כל מה שמעניין אותך, היא טובתך האישית ולא טובת העם".
 
משה כבר לא רועה הצאן התמים והוא יודע גם לעשות תרגילים פוליטיים.
משה כמו קוסם, מפנה את הזרקורים אל אהל מועד למבחן בחירה, בין אהרן לבין קרח ועדתו.
 
... וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-קֹרַח, אַתָּה וְכָל-עֲדָתְךָ, הֱיוּ לִפְנֵי יְהוָה:  אַתָּה וָהֵם וְאַהֲרֹן, מָחָר.    יז וּקְחוּ אִישׁ מַחְתָּתוֹ, וּנְתַתֶּם עֲלֵיהֶם קְטֹרֶת, וְהִקְרַבְתֶּם לִפְנֵי יְהוָה אִישׁ מַחְתָּתוֹ, חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם מַחְתֹּת; וְאַתָּה וְאַהֲרֹן, אִישׁ מַחְתָּתוֹ.   יח וַיִּקְחוּ אִישׁ מַחְתָּתוֹ, וַיִּתְּנוּ עֲלֵיהֶם אֵשׁ, וַיָּשִׂימוּ עֲלֵיהֶם, קְטֹרֶת; וַיַּעַמְדוּ, פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד--וּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן.   
 
קרח אז וברק היום, ממשיכים להסית את כל הקהל להפגנות :
 
... וַיַּקְהֵל עֲלֵיהֶם קֹרַח אֶת-כָּל-הָעֵדָה, אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד; וַיֵּרָא כְבוֹד-יְהוָה, אֶל-כָּל-הָעֵדָה. 
 
יש רגעים בחייה של אומה שהיא נמצאת במצוקה או חלק מהעם נמצא במצוקה, יען כי הוא לא בא על סיפוקו. העם במדבר מבין לאט לאט שאחרי חטא המרגלים, הוא לא יזכה להיכנס לארץ המובטחת. 
חלק מהעם מבין שהאידיאולוגיה שלו פשטה את הרגל ורוב הציבור בחר בממשלה עם תוכנית פעולה אחרת.
את המיואשים מהמצב קל לחמם ולהקהיל. קל למכור להם אשליות ושקרים כדי להתייצב מול המנהיגות הנוכחית. מה גם, שחרף היות המנהיגות הנוכחית מנהיגות שקיבלה את אמון העם או את אמון האל, המנהיגות הזו לא ממש מצליחה להיטיב עם העם. יש לא מעט דברים שצריך לתקן ולשפר. 
 
ניתן לראות בקרב המוחים, בקרב הקואליציה של האופוזיציה, שזה אוסף של אלו החשים מקופחים. קורח מרגיש שדילגו עליו בחלוקת התפקידים בשבט לוי. הוא כמובן לא מחה כשהתפקידים נלקחו מהבכורות והועברו ללויים, על כך דברנו לפני שבועיים.  אל קורח מצטרפים המקופחים, בני שבט ראובן הבכור שההנהגה ניטלה ממנו על ידי ישראל אביו והועברה ליוסף, הבכור של רחל.
 
ההתנהלות של ברק וחבורתו דומה מאוד להתנהלות של קרח ועדתו.
לצערנו, ההתנהלות של ראש הממשלה הנבחר, קצת רחוקה מההתנהלות של משה – מנהיג היציאה ממצרים, אשר גם עליו נגזר שלא יכנס ולא יכניס את עם ישראל לארץ ישראל.
 
השאלה היא האם ואיך מביט האל על כל מה שקורה כאן, כשהוא נראה פתאום?
 
האל מבקש להעניש את כל ישראל :
 
... וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר.    כא הִבָּדְלוּ, מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת; וַאֲכַלֶּה אֹתָם, כְּרָגַע...
 
לפעמים הפתרון להרוס הכל ולהתחיל מהתחלה, מאוד מפתה. אלא שלא בשביל זה עברנו תהליך של 400 שנות גלות במצרים ואלפים שנות גלות עד שחזרנו לארץ ישראל. ולכן, משה ואהרן מבקשים להציל ולהושיע את ישראל חרף התנהגותם:
 
... וַיִּפְּלוּ עַל-פְּנֵיהֶם, וַיֹּאמְרוּ, אֵל, אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל-בָּשָׂר:  הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא, וְעַל כָּל-הָעֵדָה תִּקְצֹף".  
 
משה ואהרן מרגישים מחויבות לפעול לטובת העם ולהציל את בני ישראל מעונש קולקטיבי עקב המרד של קרח-ברק ועדתו.  הם משתמשים בתירוץ שכבר השתמש בו אברהם, " התספה גם צדיק גם רשע" ? 
אז לא נמצאו עשרה צדיקים בסדום והיא נחרבה. 
כאן משה ואהרן נופלים על פניהם לפני האל ומצליחים להסיר את הקצף והעונש  מאלה שלא נגררו אחרי מובילי המרד. האדמה שפתחה את פיה מעלימה רק את מי שנטל חלק במרד.  
 
היינו מצפים שרעידת אדמה ממוקדת ופרטנית, שבה נבלעו קרח ועדתו, תרגיע את המורדים. אבל מתברר שמי שנמצא בתוך ריצת האמוק של המרד, כבר לא מסוגל להבחין בין טוב לרע. זה מה שממשיך למחרת.
 
"וַיִּלֹּנוּ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִמָּחֳרָת, עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר:  אַתֶּם הֲמִתֶּם, אֶת-עַם יְהוָה.   ז וַיְהִי, בְּהִקָּהֵל הָעֵדָה עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן...
 
אותה עדה של קרח/ברק ממשיכה להקהיל ולארגן  הפגנות של אותה עדה.
 
"...וַיִּפְנוּ אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, וְהִנֵּה כִסָּהוּ הֶעָנָן; וַיֵּרָא, כְּבוֹד יְהוָה.   וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, אֶל-פְּנֵי אֹהֶל מוֹעֵד.  ט וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.   י הֵרֹמּוּ, מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת, וַאֲכַלֶּה אֹתָם, כְּרָגַע; וַיִּפְּלוּ, עַל-פְּנֵיהֶם". (יז , ו-ט )
הפתרון האלוהי לחסל את המרד, הוא לחסל את מובילי המרד ואת מחרחרי השנאה.  למרבה ההפתעה, שוב, דווקא אלו שנגדם הופנה המרד, דווקא משה ואהרן , הם המבקשים לא להרוג את כל מחוללי המרד.
 
 
האם אחרי 3300 שנה למדנו כיצד צריך להתנהל עם בארצו ?
האם הקוראים למרד היום, לא קראו אף פעם את פרשת קרח ולא הפיקו לקחים? האם גם בימינו יש עדיין השגחה אלוהית שיכולה לעשות מעשה חריג כדי להרגיע את הרוחות ?
 
נראה שאת מלאכת הענישה וההרגעה צריכים כולנו לעשות. כל אחד ואחת צריכים לתרום את חלקם, לפזר את ההתקהלויות, להחזיר את החיים למסלולם ולקיים שיח של אהבה ורצון טוב. אולי מעז יצא מתוק ?! 
 
 
 
 
 


לייבסיטי - בניית אתרים