ערב שבת פרשת ויצא התשפב 2021
השבת פרשת ויצא, פרשה בה יעקב יוצא למסע ארוך חזרה למקום ממנו הגיעו הסבא והסבתא שלו – אברהם ושרה.
זו הזדמנות לעקוב אחרי המסעות והמקומות אליהם נדדו, מהם הגיעו והיכן חיו אבות האומה.
זה קצת ארוך ואולי נראה לא מעניין, אבל למתמידים ולמתעניינים, מומלץ לקחת מפה ולסמן עליה את המקומות המוזכרים בתורה כפי שאספנו מתוך הכתובים. בסוף תנסו לחשוב על המשמעות של המסלולים שכל אחד מהם עשה, לראות ולהבין את המסלולים הדומים ולפעמים גם הזהים שעשו אברהם ויצחק ואברהם ויעקב.
אז אלו היו מסעות האבות, הלוך ושוב על הציר שבין חרן דרך ארץ ישראל ועד מצרים:
מסעות אברהם יחד עם שרה
אברהם נולד וחי את ראשית חייו באור כשדים.
"וְאֵלֶּה, תּוֹלְדֹת תֶּרַח--תֶּרַח הוֹלִיד אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר וְאֶת-הָרָן; וְהָרָן, הוֹלִיד אֶת-לוֹט. כח וַיָּמָת הָרָן, עַל-פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו, בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ, בְּאוּר כַּשְׂדִּים . "
תרח לוקח את אברהם בנו בדרך לארץ כנען אבל נעצר וחי את שארית חייו בחרן.
לא וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת-אַבְרָם בְּנוֹ, וְאֶת-לוֹט בֶּן-הָרָן בֶּן-בְּנוֹ, וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ, אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ; וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ עַד-חָרָן , וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.
אברהם משלים את המהלך שהתחיל תרח אביו והוא מגיע לארץ כנען.
"וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-אָחִיו, וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר-עָשׂוּ בְחָרָן; וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן . "
המקום הראשון בארץ ישראל שם נעצר אברהם הוא שכם ובשמו השני אלון מורה.
"וַיַּעֲבֹר אַבְרָם, בָּאָרֶץ, עַד מְקוֹם שְׁכֶם, עַד אֵלוֹן מוֹרֶה "
אבל אברהם לא נשאר בשכם, אלא ממשיך בנדודיו עוד קצת דרומה, מזרחית לבית אל.
" וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה, מִקֶּדֶם לְבֵית-אֵל --וַיֵּט אָהֳלֹה; בֵּית-אֵל מִיָּם, וְהָעַי מִקֶּדֶם, וַיִּבֶן-שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה, וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְהוָה. "
גם שם, זו רק תחנה בדרך דרומה אל הנגב.
" וַיִּסַּע אַבְרָם, הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה ".
הרעב בארץ מאלץ את אברהם לרדת מצרימה.
"וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ; וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם, כִּי-כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ. "
חזרה ממצרים לנגב.
"וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וְלוֹט עִמּוֹ--הַנֶּגְבָּה. "
וחזרה לאזור בית אל.
"וַיֵּלֶךְ, לְמַסָּעָיו, מִנֶּגֶב, וְעַד-בֵּית-אֵל --עַד-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר-הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה, בֵּין בֵּית-אֵל, וּבֵין הָעָי . "
אברהם מצטווה לטייל בארץ והוא מתיישב בחברון בשכונת אלוני ממרא.
" קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ, לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ: כִּי לְךָ, אֶתְּנֶנָּה. יח וַיֶּאֱהַל אַבְרָם, וַיָּבֹא וַיֵּשֶׁב בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא--אֲשֶׁר בְּחֶבְרוֹן ; וַיִּבֶן-שָׁם מִזְבֵּחַ, לַיהוָה. "
במסגרת הערבות ההדדית להצלת לוט בן אחיו, הוא מגיע עד דן וכמעט עד דמשק.
"וַיָּרֶק אֶת-חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ, שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת, וַיִּרְדֹּף, עַד-דָּן . טו וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו, וַיַּכֵּם; וַיִּרְדְּפֵם, עַד-חוֹבָה, אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל, לְדַמָּשֶׂק . "
לא ברור מדוע אבל אברהם שוב נוסע לנגב וגר בגרר.
"וַיִּסַּע מִשָּׁם אַבְרָהָם אַרְצָה הַנֶּגֶב, וַיֵּשֶׁב בֵּין-קָדֵשׁ וּבֵין שׁוּר; וַיָּגָר, בִּגְרָר . "
אברהם מתיישב בבאר שבע.
"עַל-כֵּן, קָרָא לַמָּקוֹם הַהוּא--בְּאֵר שָׁבַע : ... וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל-נְעָרָיו, וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל-בְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם, בִּבְאֵר שָׁבַע . "
שרה מתה בחברון ואברהם בא לספוד לה. לא ברור מהיכן הגיע.
"וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּ תָהּ. "
אברהם מת ונקבר גם הוא בקרית ארבע היא חברון במערת המכפלה.
"וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה, זָקֵן וְשָׂבֵעַ; וַיֵּאָסֶף, אֶל-עַמָּיו. ט וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל, בָּנָיו, אֶל-מְעָרַת, הַמַּכְפֵּלָה "
יצחק
יצחק מתיישב ב
"וַיְהִי, אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם, וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים, אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ; וַיֵּשֶׁב יִצְחָק, עִם-בְּאֵר לַחַי רֹאִי . "
שם פוגש יצחק את רבקה בפעם הראשונה בארץ הנגב,ליד באר לחי ראי.
"וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא, בְּאֵר לַחַי רֹאִי; וְהוּא יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב . "
יצחק מתיישב במקום שחיה שרה אימו בחברון.
"וַיְבִאֶהָ יִצְחָק, הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ , וַיִּקַּח אֶת-רִבְקָה וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, "
עקב הרעב בארץ גם יצחק יורד לגרר.
" וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ, מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן, אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם; וַיֵּלֶךְ יִצְחָק אֶל-אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ-פְּלִשְׁתִּים, גְּרָרָה ... וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם, יִצְחָק; וַיִּחַן בְּנַחַל-גְּרָר , וַיֵּשֶׁב שָׁם. "
אחרי מריבות על מקורות המים, יצחק חופר עוד באר ברחובות, אבל בסוף מתיישב בבאר שבע.
" וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם, וַיַּחְפֹּר בְּאֵר אַחֶרֶת, וְלֹא רָבוּ, עָלֶיהָ; וַיִּקְרָא שְׁמָהּ, רְחֹבוֹת , וַיֹּאמֶר כִּי-עַתָּה הִרְחִיב יְהוָה לָנוּ, וּפָרִינוּ בָאָרֶץ . כג וַיַּעַל מִשָּׁם, בְּאֵר שָׁבַע . "
יעקב
יעקב ואחיו עשו נולדו כנראה בבאר שבע.
משם שולחים אותו, יצחק אביו ורבקה אימו, אל מקום לבן אחי רבקה.
"וְעַתָּה בְנִי, שְׁמַע בְּקֹלִי; וְקוּם בְּרַח-לְךָ אֶל-לָבָן אָחִי, חָרָנָה . "
"קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם , בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ; וְקַח-לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה, מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ. .. וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב, אֶל-אָבִיו וְאֶל-אִמּוֹ; וַיֵּלֶךְ, פַּדֶּנָה אֲרָם . "
... וַיֵּצֵא יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ, חָרָנָה . "
בדרך לחרן הוא ישן בלוז והוא קורא למקום בית אל.
"וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, בֵּית-אֵל; וְאוּלָם לוּז שֵׁם-הָעִיר, לָרִאשֹׁנָה ".
יעקב מגיע לחרן.
"וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב, רַגְלָיו; וַיֵּלֶךְ, אַרְצָה בְנֵי-קֶדֶם . .. ד וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב, אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם; וַיֹּאמְרוּ, מֵחָרָן אֲנָחְנוּ . "
יעקב בורח מלבן חזרה לכיוון ארץ כנען, אבל לבן משיג אותו בהר הגלעד. בתום המפגש לבן קורא למקום יגר שהדותא.
" וַיִּבְרַח הוּא וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וַיָּקָם וַיַּעֲבֹר אֶת-הַנָּהָר; וַיָּשֶׂם אֶת-פָּנָיו, הַר הַגִּלְעָד . כב וַיֻּגַּד לְלָבָן, בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי: כִּי בָרַח, יַעֲקֹב. כג וַיִּקַּח אֶת-אֶחָיו, עִמּוֹ, וַיִּרְדֹּף אַחֲרָיו, דֶּרֶךְ שִׁבְעַת יָמִים; וַיַּדְבֵּק אֹתוֹ, בְּהַר הַגִּלְעָד .. וַיִּקְרָא-לוֹ לָבָן, יְגַר שָׂהֲדוּתָא; וְיַעֲקֹב, קָרָא לוֹ גַּלְעֵד . "
יעקב ממשיך ובדרכו הוא פוגש מלאכים.
"וְיַעֲקֹב, הָלַךְ לְדַרְכּוֹ; וַיִּפְגְּעוּ-בוֹ, מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים. ג וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם, מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה; וַיִּקְרָא שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, מַחֲנָיִם . "
בדרך למפגש עם עשו אחיו הוא עובר את נחל יבוק.
"וַיַּעֲבֹר, אֵת מַעֲבַר יַבֹּק . "
אחרי המאבק הלילי עם המלאך הוא קורא למקום פניאל.
"וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פניאל "
אחרי המפגש עם עשו הם נפרדים לשלום ויעקב מגיע לסוכות.
"וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה, וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת; וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת, עַל-כֵּן קָרָא שֵׁם-הַמָּקוֹם סֻכּוֹת.
מסוכות הוא מגיע ומתיישב בשכם, כמו אברהם.
... וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם , אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, בְּבֹאוֹ, מִפַּדַּן אֲרָם; וַיִּחַן, אֶת-פְּנֵי הָעִיר. יט וַיִּקֶן אֶת-חֶלְקַת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר נָטָה-שָׁם אָהֳלוֹ, מִיַּד בְּנֵי-חֲמוֹר, אֲבִי שְׁכֶם--בְּמֵאָה, קְשִׂיטָה."
משכם יעקב עובר (כמו אברהם) על פי מצוות האל לבית אל.
" וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-יַעֲקֹב, קוּם עֲלֵה בֵית-אֵל וְשֶׁב-שָׁם "
שם, בקרבת בית אל, נקברת מינקת רבקה ולמקום קוראים אלון בכות.
"וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה, וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית-אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, אַלּוֹן בָּכוּת . "
יעקב ממשיך בדרך להגיע חזרה לבית הוריו בחברון, אבל בדרך מתה עליו רחל בדרך אפרתה, היא בית לחם. על מקום קבורתה יש חילוקי דעות, האם הוא בבית לחם או אולי בדרך ליד גבע בנימין, שהרי נפטרה בלידה של בנימין.
"וַתָּמָת, רָחֵל; וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה, הִוא בֵּית לָחֶם . כ וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה, עַל-קְבֻרָתָהּ--הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת-רָחֵל, עַד-הַיּוֹם. "
סוף סוף יעקב מגיע חזרה אל בית הוריו בחברון.
"וַיָּבֹא יַעֲקֹב אֶל-יִצְחָק אָבִיו, מַמְרֵא קִרְיַת הָאַרְבַּע--הִוא חֶבְרוֹן , אֲשֶׁר-גָּר-שָׁם אַבְרָהָם וְיִצְחָק".
" וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. "
ממקום מושבו בחברון, הוא שולח את יוסף לראות את שלום אחיו הרועים בשכם.
"וַיֹּאמֶר לוֹ, לֶךְ-נָא רְאֵה אֶת-שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת-שְׁלוֹם הַצֹּאן, וַהֲשִׁבֵנִי, דָּבָר; וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן, וַיָּבֹא שְׁכֶמָה . "
במצוות יוסף ובאישור האל, יעקב יורד מצרימה דרך באר שבע.
"וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע ; וַיִּזְבַּח זְבָחִים, לֵאלֹהֵי אָבִיו יִצְחָק. ב וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה, וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב; וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי . ג וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ; אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם . ד אָנֹכִי, אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה, וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה; וְיוֹסֵף, יָשִׁית יָדוֹ עַל-עֵינֶיךָ . ה וַיָּקָם יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיִּשְׂאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-יַעֲקֹב אֲבִיהֶם, וְאֶת-טַפָּם וְאֶת-נְשֵׁיהֶם, בָּעֲגָלוֹת, אֲשֶׁר-שָׁלַח פַּרְעֹה לָשֵׂאת אֹתוֹ . ו וַיִּקְחוּ אֶת-מִקְנֵיהֶם, וְאֶת-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכְשׁוּ בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, מִצְרָיְמָה: יַעֲקֹב, וְכָל-זַרְעוֹ אִתּוֹ . ז בָּנָיו וּבְנֵי בָנָיו, אִתּוֹ, בְּנֹתָיו וּבְנוֹת בָּנָיו, וְכָל-זַרְעוֹ--הֵבִיא אִתּוֹ, מִצְרָיְמָה "
ישראל ובניו מתיישבים בארץ גושן במצרים.
"וַיָּבֹא יוֹסֵף, וַיַּגֵּד לְפַרְעֹה, וַיֹּאמֶר אָבִי וְאַחַי וְצֹאנָם וּבְקָרָם וְכָל-אֲשֶׁר לָהֶם, בָּאוּ מֵאֶרֶץ כְּנָעַן; וְהִנָּם, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן . "
מות יעקב במצרים והעלאת גופתו לקבורה במערת המכפלה.
" וַיָּבֹאוּ עַד-גֹּרֶן הָאָטָד , אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, וַיִּסְפְּדוּ-שָׁם, מִסְפֵּד גָּדוֹל וְכָבֵד מְאֹד; וַיַּעַשׂ לְאָבִיו אֵבֶל, שִׁבְעַת יָמִים . יא וַיַּרְא יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַכְּנַעֲנִי אֶת-הָאֵבֶל, בְּגֹרֶן הָאָטָד, וַיֹּאמְרוּ, אֵבֶל-כָּבֵד זֶה לְמִצְרָיִם; עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, אָבֵל מִצְרַיִם , אֲשֶׁר, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן. יב וַיַּעֲשׂוּ בָנָיו, לוֹ--כֵּן, כַּאֲשֶׁר צִוָּם. יג וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ בָנָיו, אַרְצָה כְּנַעַן, וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ, בִּמְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה : אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת-הַשָּׂדֶה לַאֲחֻזַּת-קֶבֶר, מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי--עַל-פְּנֵי מַמְרֵא. "
יוסף
נולד בחרן , שם ציפתה רחל אימו להיפקד, ושם, עם היוולדו יכל יעקב אביו לבקש לשוב ארצה.
"וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים, אֶת-רָחֵל; וַיִּשְׁמַע אֵלֶיהָ אֱלֹהִים, וַיִּפְתַּח אֶת-רַחְמָהּ . כג וַתַּהַר, וַתֵּלֶד בֵּן; וַתֹּאמֶר, אָסַף אֱלֹהִים אֶת-חֶרְפָּתִי. כד וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ יוֹסֵף, לֵאמֹר: יֹסֵף יְהוָה לִי, בֵּן אַחֵר. כה וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת-יוֹסֵף; וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב, אֶל-לָבָן, שַׁלְּחֵנִי וְאֵלְכָה, אֶל-מְקוֹמִי וּלְאַרְצִי . "
עשה את כל הדרך חזרה עד חברון יחד עם אביו ומשפחתו כמתואר לעיל, עד שנשלח לשכם לראות את שלום אחיו. מאחר ולא מצאם בשכם המשיך עד דותן.
"וַיֹּאמֶר, אֶת-אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ; הַגִּידָה-נָּא לִי, אֵיפֹה הֵם רֹעִים. יז וַיֹּאמֶר הָאִישׁ, נָסְעוּ מִזֶּה--כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים, נֵלְכָה דֹּתָיְנָה; וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו, וַיִּמְצָאֵם בְּדֹתָן"
יוסף נמכר למדינים, המורידים אותו מצרימה.
"וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים, וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר, וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים, בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף; וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף, מִצְרָיְמָה . .. לו וְהַמְּדָנִים--מָכְרוּ אֹתוֹ, אֶל-מִצְרָיִם : לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה, שַׂר הַטַּבָּחִים".
"וְיוֹסֵף, הוּרַד מִצְרָיְמָה ; וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים, אִישׁ מִצְרִי, מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים, אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה. "
יוסף מת במצרים ומצווה להעלות את עצמותיו לארץ כנען.
"וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף, אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם, וְהַעֲלִתֶם אֶת-עַצְמֹתַי מִזֶּה. כו וַיָּמָת יוֹסֵף, בֶּן-מֵאָה וָעֶשֶׂר שָׁנִים; וַיַּחַנְטוּ אֹתוֹ, וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם. "
לסיכום-
מקור המשפחה המייסדת את העם העברי, הוא כידוע מעבר לנהר. לא רק מעבר לנהר הירדן, אלא מעבר לנהרות הפרת והחידקל, המוזכרים בגן עדן.
המוצא הוא מאור כשדים. משם נדד תרח והתיישב בחרן, למרות שכוונתו הייתה להגיע לארץ כנען. את המשימה הזו קיבל בסוף בנו אברהם.
בארץ ישראל, שנקראה אז ארץ כנען, האבות נודדים לאורך ציר שקיבל היום את השם דרך האבות המכונה במספרים – כביש 60. זו דרך שעוברת על ציר ההר משכם ובית אל שבשומרון שבמרכז הארץ ועד חברון ובאר שבע בדרום.
אז כאמור לעיל בפתיח, מומלץ להעלות את כל המקומות על מפה, לשרטט את המסלול של כל אחד מהאבות ולנסות להסיק מזה מה משמעות המסלולים.
השבוע חל יום ההולדת של סבתא נחמה, אימא של ריבה, שמסלול חייה הגיע השנה לקיצו ושבחרה להיקבר במזכרת בתיה, ליד רפנאל וסבא יעקב. מסע חייה שהתחיל בפולין והמשיך דרך סיביר-רוסיה וגרמניה לישראל, השפיע על עיצוב המשפחה שלנו ודומה למסע האבות, ארוך, מורכב וכרוך בהתנסויות שאינן תמיד נעימות אבל מעשירות את תרמיל החיים.
אנחנו זכינו להיוולד ולחיות במדינה משלנו והמסעות שלנו הם טיולים ברחבי ארצנו וקצת בעולם ומתוך בחירה ובנוסף, המסעות שאינם דווקא תלויי מקום אלא מפגשים, התנסויות וחוויות שאנו צוברים לאורך חיינו.
שנשכיל להתוות את מסלולי מסע חיינו, להציב לעצמנו מטרות, להשיגן וליהנות מהדרך ומהתוצאות.
שבת שלום
ריבה ומשה