תאריך ושעה
 


מונה:


שבוע סוער עבר על ארצנו וגם ביבשת הצמודה אלינו. הסערה שהביאה עימה רוחות וגשמים ושלגים, בסך הכל הביאה ברכה. הסערה הציבורית סביב השינויים המתבקשים במערכת המשפטית, עדיין משתוללת במחוזותינו ולא נראית רגיעה באופק. אבל הנושא הזה ממש לא חדש. כבר לפני למעלה משלושת אלפים שנה, התייחסו למערכת המשפט.
 
בפרשת השבוע, פרשת יתרו, מגיע חותן משה לביקור יחד עם אשת משה ושני בניו. יום למחרת, מתבונן יתרו במעשיו של משה ורואה אותו יושב ושופט את העם מהבוקר עד הערב :
 
"  וַיְהִי, מִמָּחֳרָת, וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה, לִשְׁפֹּט אֶת-הָעָם; וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל-מֹשֶׁה, מִן-הַבֹּקֶר עַד-הָעָרֶב .  יד וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה לָעָם; וַיֹּאמֶר, מָה-הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם--מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ, וְכָל-הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן-בֹּקֶר עַד-עָרֶבטו וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ:  כִּי-יָבֹא אֵלַי הָעָם, לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים .  טז כִּי-יִהְיֶה לָהֶם דָּבָר, בָּא אֵלַי, וְשָׁפַטְתִּי, בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ; וְהוֹדַעְתִּי אֶת-חֻקֵּי הָאֱלֹהִים, וְאֶת-תּוֹרֹתָיו.   יז וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵלָיו:  לֹא-טוֹב, הַדָּבָר, אֲשֶׁר אַתָּה, עֹשֶׂה .  יח נָבֹל תִּבֹּל--גַּם-אַתָּה, גַּם-הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ:  כִּי-כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר, לֹא-תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ  .  יט עַתָּה שְׁמַע בְּקֹלִי, אִיעָצְךָ, וִיהִי אֱלֹהִים, עִמָּךְ; הֱיֵה אַתָּה לָעָם, מוּל הָאֱלֹהִים, וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת-הַדְּבָרִים, אֶל-הָאֱלֹהִים.   כ וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם, אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַתּוֹרֹת; וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם, אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ, וְאֶת-הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן.   כא וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע; וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם, שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.   כב וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת, וְהָיָה כָּל-הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ, וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ-הֵם; וְהָקֵל, מֵעָלֶיךָ, וְנָשְׂאוּ, אִתָּךְ.   כג אִם אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, תַּעֲשֶׂה, וְצִוְּךָ אֱלֹהִים, וְיָכָלְתָּ עֲמֹד; וְגַם כָּל-הָעָם הַזֶּה, עַל-מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם.   כד וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, לְקוֹל חֹתְנוֹ; וַיַּעַשׂ, כֹּל אֲשֶׁר אָמָר.   כה וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי-חַיִל מִכָּל-יִשְׂרָאֵל, וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל-הָעָם--שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.   כו וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת:  אֶת-הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל-מֹשֶׁה, וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם" (שמות פרק יח, יג – כו )
 
מהתבוננות קצרה בהתנהלות משה עם העם היוצא ממצרים, יתרו מבין שחייבים לבצע שינויים במערכת המשפט. צריך לבנות מערכת משפט שתענה על הדרישות של העם, תהיה זמינה כדי שלא תהיה סחבת ולא יהיו עינויי דין.
 
ראשית, מציע יתרו, אתה משה, צריך לפרסם את החוקים ואת התורות ולוודא שהם מבינים ויודעים, " אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ, וְאֶת-הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן ". במקרה הזה, הרשות המחוקקת, היא דבר האלוהים. 
על החוקים האלו ידבר משה בנאומי הסיכום שלו בספר דברים ויאמר:
 
" רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם, חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים, כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי, יְהוָה אֱלֹהָי:  לַעֲשׂוֹת כֵּן--בְּקֶרֶב הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.   ו וּשְׁמַרְתֶּם, וַעֲשִׂיתֶם--כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם, לְעֵינֵי הָעַמִּים:  אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן, אֵת כָּל-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם-חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה   ז כִּי מִי-גוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר-לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו, כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ, בְּכָל-קָרְאֵנוּ אֵלָיו.   ח וּמִי גּוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר-לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם, כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם" ( דברים פרק ד , פסוקים ה-ח )
 
החוקים והמשפטים צריכים להיות "חוקים צדיקים". מקום המשפט הוא מקום הצדק ולא כפי שאמר עליהם קהלת- "מקום הרשע".
 
שנית, מציע יתרו למשה, אתה תשמש כוועדה לבחירת שופטים לפי התכונות הנדרשות כדי להיות שופטים. ואלו ארבעת התכונות הנדרשות למי שרוצה לגשת למכרז להיות שופט :
 
"  וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע" !!
 
התכונות האלו טובות ונכונות גם לכל מי שרוצה לשאת כל תפקיד ציבורי.
 
אבל מה משמעותן ? מה משמעות ארבע התכונות הללו ?
 
" אַנְשֵׁי-חַיִל "  -  אנחנו יודעים ומכירים וגם מוקירים כל ליל שבת ושרים לנשותינו את שיר ההלל – "אשת חיל".  על אותו משקל, כנראה שהכוונה לאיש חיל היא שהוא כריזמתי וידוע, מבין ויודע לפעול בתחומים רבים.
 
" יִרְאֵי אֱלֹהִים " – אלו הם אנשים שמבינים שהם לא אלהים. אלא תמיד יש מעליהם עוד מישהו שרואה, יודע ובוחן את מה שהם עושים.  אם השופטים והמנהיגים הם יִרְאֵי אֱלֹהִים, אזי מורא האלהים הזה יביא אותם לעשות את המעשה הנכון ואצל השופטים לשפוט משפט צדק.
 
" אַנְשֵׁי אֱמֶת " – רק מי שהאמת נר לרגליו ולהרגליו, יכול לבחון את הבאים לפניו למשפט ולזהות מי דובר אמת ומי דובר שקר.
 
" שֹׂנְאֵי בָצַע " -  על זה כבר נאמר :
" לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם " (שמות כג, ח )
 
השופט, או כל משרת ציבור אחר, לא רק שאסור שיהיה " אוהב בצע", הוא חייב להיות כזה ששונא את הבצע. בצע הכסף יכול לסלף כל דבר.  מי שלקח ולוקח בצע כסף או שווה ערך של כסף, צריך להיות מורחק מכל משרה ציבורית !!
 
שלישית, מציע יתרו למשה, צריך ליצור מערכת מבוזרת שתיתן שירות מהיר  :
" וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם, שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.   כב וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת, וְהָיָה כָּל-הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ, וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ-הֵם; וְהָקֵל, מֵעָלֶיךָ, וְנָשְׂאוּ, אִתָּךְ."  
 
עד כמה העיסוק האקטואלי היום בנושא מערכת המשפט הוא לא חדש, מצאנו בסדרת הספרים שכתב חנן פורת – "מעט מן האור" שיצאו לאור ב – 2008:
 
בכרך ספר שמות, בפרשת יתרו, (עמוד 172) במאמר על מערכת המשפט כפי שהציע יתרו למשה, מוסיף חנן פורת וכותב את הדברים הלא מפתיעים האלו:
"ובמאמר מוסגר אוסיף אנקדוטה, מעניין לעניין באותו עניין :
בהיותי יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, קיימתי בכנסת מספר דיונים נוקבים – בנוכחות נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, על הסחבת הבלתי נסבלת של מערכת בתי המשפט, הנוהגים לפסוק לאחר שנים ארוכות של עינוי דין.
באחת הישיבות נסוב הדיון על הסחבת החמורה המאפיינת גם את בית המשפט העליון, והועלתה הצעת חוק לביזור חלק מתפקידיו לבתי משפט איזוריים.
 
אהרן ברק הגן בלהט על ההסדר הקיים , וטען כי כל שינוי שיביא להעברת תיקים מבית המשפט העליון לבית המשפט המחוזי יפגע באיכות השפיטה.
 
השבתי לו בקור טוב הומור, כי איכות השפיטה של בית המשפט העליון אינה עולה על זו של משה רבנו, ואם משה קיבל בענוותנותו את הצעת יתרו לביזור סמכויות, על אף הירידה באיכות השפיטה, מותר גם לבית המשפט העליון ללמוד ממנו דבר מה . וישמע אהרן וידום... אך לא סר מעמדותיו בנדון."
 
עברו הרבה שנים וחולאי בתי המשפט הם אותם חולאים ואולי אף החריפו.
 
בתום העצות של יתרו, משה שהיה קשוב אליו, מקבל את התוכנית של יתרו. 
התורה כותבת שמשה עשה את "כל אשר אמר" .
אבל אולי, לא ממש את כל מה שהציע יתרו, משה ביצע בפועל. כשבודקים את תוצאות המכרז לתפקידי השופטים, מתברר שלמכרז כנראה ניגשו רק מועמדים עם תכונה אחת -  "אנשי חיל" !
 
העובדה שבפועל מונו לשופטים רק "אנשי חיל" לא אומרת שאנחנו צריכים לוותר על הדבר הנכון לעשותו, כלומר לבחור שופטים וגם שליחי ציבור ומנהיגים, בעלי כל ארבע  התכונות :
 
" אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת , שֹׂנְאֵי בָצַע" !


לייבסיטי - בניית אתרים