ערב שבת הגדול פרשת מצורע התשפב 2022
ימים לא קלים עוברים על ארצנו ועמנו בארצנו, "ולמרות הבלאגן אנחנו כאן אנחנו כאן".
פרשנים רבים ניסו להתחקות אחר משמעות המושג הזה – "שבת הגדול". אחד מהם הוא האבודרהם שחי בסביבות שנת 1340 בספרד, שכתב "כי בשבת זו קיבלו ישראל את המצווה הראשונה שלהם ונהיו כקטן הנכנס לגיל בר מצווה ונקרא בר מצווה". "שבת הגדול" זו השבת הראשונה שעם ישראל נהיה "בר מצווה".
מתי התחילו לקרוא לשבת שלפני פסח " שבת הגדול" ?
אחת הגרסאות אומרת שהיה הדבר בימי הביניים בסביבות שנת 900 למניינם.
רוצה לומר ששבת הגדול לא נזכרת בתורה ואין לה מקור המציין והמחייב לעשות משהו מיוחד בשבת הזו.
אחת הסיבות המיוחסות לקריאת השבת שלפני פסח – "שבת הגדול" מתייחסת לויכוח הגדול על המשמעות של ספירת העומר המתחילה "ממחרת השבת". יש הגורסים ממחרת השבת זה היום שאחרי חג ראשון של פסח. יש הגורסין שזה תמיד ביום ראשון שאחרי שבת פסח ! הפולמוס הזה הגיע לשיאו כאשר פסח יוצא ביום שישי ולמחרת זה שבת. בימים עברו לא רק ספרו אלא קצרו את העומר, ונשאלה השאלה האם לקצור בשבת ?
כדי לתת משנה תוקף אצל מי שגרס "ממחרת השבת " - "ממחרת הפסח" גם אם זה בשבת, הורו לקוצרים לקצור בשבת. לא רק שהורו לקצור בשבת אלא אף חזרו הקוצרים ושאלו "לקצור בשבת?" והרבנים השיבו שלוש פעמים "קצור, קצור, קצור" !!!
כדי להבדיל בין פסח שלגרסתם היא שבת, לבין השבת השבועית באותו שבוע, קראו לשבת הרגילה "שבת הגדול".
אחת הפרשנויות בכלל מיחסת את מקור השם "שבת הגדול " ליום י' בניסן, החל לפני פסח, לציין שזה היום שבני ישראל עברו את הירדן ונכנסו לארץ. המעבר היה מול יריחו מאז הוא נקרא "מעברות הירדן". אולי סוף סוף גם ועדת השמות תשיב למקום את שמו האמיתי במקום השם הערבי "קאסר אל – יהוד". גם השנה, כמו בשנים האחרונות, יתקיים במקום טקס לציון האירוע המכונן של הכניסה של עם ישראל לארץ ישראל.
אז מה עושים ומה צריך או ראוי, רצוי וחשוב לעשות "בשבת הגדול", השבת שלפני פסח ?
אחד המנהגים שנוצרו הוא לקרוא את ההגדה של פסח בשבת הזו. אבל אם קוראים את ההגדה של פסח בשבת שלפני הפסח, גורעים קצת מן החגיגיות של קריאת ההגדה בליל הסדר !
ולמרות זאת, כמו לכל דבר בחיים, וודאי לאחד הערבים המכוננים במסורת ובתרבות הזיכרון הלאומי שלנו, ראוי ורצוי לעשות הכנות ולא רק של ניקיונות לביעור החמץ והקפדה שלא ימצא ולא יראה. חמץ.
איך ומה אנחנו צריכים לעשות כדי שנרגיש "כאילו אנחנו יצאנו מארץ מצרים" ?
במסגרת מסע "משואה לתקומה" שהדרכתי השבוע, שמעתי הרצאה בליווי מצגת ובה הראה המרצה שיש הקבלה בין "שואת מצרים" לשואת היהודים במלחמת העולם השנייה. האומנם ?!
אין ספק שבמצריים היה שיעבוד והיה רצח ולצערנו היא כנראה שימשה כמודל על פיו ביצע היטלר את "הפיתרון הסופי" !
גם התוצאה של שתי תקופות השעבוד והרצח הסתיימו לשמחתנו בשמחה של שחרור ותקומה. לא לחינם לספינת המעפילים הגדולה ניתן השם "יציאת אירופה תש"ז" שם המזכיר את "יציאת מצרים"!
ראוי אפוא כבר בשבת הזו שכל אחד ילמד ויכין שניים או שלושה רעיונות אותם יוכל לספר ביום הזיכרון ליציאת מצרים, הוא ליל הסדר.
בקהילות אשכנז נהגו לקרוא את ההגדה בסעודה שלישית של שבת הגדול אך לא סיימו לקוראה עד תומה והכריזו "עד כאן אומרים בשבת הגדול" !