למרות שהאל שולח את שליחיו, הוא גם מתערב ופונה ישירות אל בני האדם תוך כדי האירועים.
כששרה צוחקת למשמע הבשורה על כניסתה להריון והולדת יצחק מופיע האל ופונה לאברהם :
"וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-אַבְרָהָם: לָמָּה זֶּה צָחֲקָה שָׂרָה לֵאמֹר, הַאַף אֻמְנָם אֵלֵד--וַאֲנִי זָקַנְתִּי. יד הֲיִפָּלֵא מֵיְהוָה, דָּבָר; לַמּוֹעֵד אָשׁוּב אֵלֶיךָ, כָּעֵת חַיָּה--וּלְשָׂרָה בֵן."
ומיד אחר כך, בעניין סדום מתנהלת השיחה המפורסמת בין אברהם לבין האלוהים :
אברהם ואבימלך הם כנראה שני האישים הבכירים בעת ההיא בארץ. שניהם מאתגרים את האל על הצדק האלוהי בעולם. אמנם יש הבדל קטן ביניהם. אברהם מבקש את הצדק האלוהי עבור אחרים בעוד אבימלך בעצם מבקש את הצדק האלוהי כשהוא מתחנן על נפשו.
טענותיו של אברהם להצלת אנשי סדום נשמעות, אבל בנסיבות של רשעת אנשי סדום, הן לא מתקבלות. לעומת זאת טענותיו של אבימלך מתקבלות.
האלוהים פונה אל אבימלך בלשון, שישתמש בה גם המלאך המורה לאברהם, לא לשחוט את יצחק.
כך אצל אבימלך :
"... וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאֱלֹהִים בַּחֲלֹם, גַּם אָנֹכִי יָדַעְתִּי כִּי בְתָם-לְבָבְךָ עָשִׂיתָ זֹּאת,וָאֶחְשֹׂךְ גַּם-אָנֹכִי אוֹתְךָ, מֵחֲטוֹ-לִי; עַל-כֵּן לֹא-נְתַתִּיךָ, לִנְגֹּעַ אֵלֶיהָ."
ראשית, כדי לעצור את אברהם מלבצע את המעשה הנורא, אין מקום למספר מלאכים, צריך להיות קול אחד חד וברור. אותו מלאך קורא לאברהם פעמיים בשמו, כדי שחלילה אברהם לא ישמע את קול המלאך ואת הוראתו הברורה :
"אַל-תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל-הַנַּעַר, וְאַל-תַּעַשׂ לוֹ, מְאוּמָה".
אחרי שהרצח של יצחק נמנע, מסביר המלאך, מה גרם לאברהם לבצע את המהלך הזה, הוא עשה זאת יען כי הוא: "כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה".
אתה אברהם, פשוט פוחד מהאלוהים עד כדי כך שאתה היית מוכן להחשיך – לכבות את אור נשמתו של בנך יחידך.
מעניין שבפעם השנייה שהמלאך פונה אל אברהם, הוא חוזר כמעט במדויק על אותה גרסא:
"וַיִּקְרָא מַלְאַךְ יְהוָה, אֶל-אַבְרָהָם, שֵׁנִית, מִן-הַשָּׁמָיִם. טז וַיֹּאמֶר, בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם-יְהוָה: כִּי, יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ, אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידֶךָ. "
המילה "מִמֶּנִּי", שהייתה בפנייה הראשונה נעלמה.
נשאר רק : " וְלֹא חָשַׂכְתָּ, אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידֶךָ ".
את הברכה לעתיד, אתה אברהם, מקבל לא כי מנעת "מִמֶּנִּי", לא כי הקרבת לי את יצחק. ההיפך, את הברכה אתה מקבל, יען כי על פי הוראתי, ברגע האחרון הבנת ולא כיבית את אור נשמתו של יצחק – בנך יחידך על המזבח.
מעניין, שכאן משהו חסר ביחס של אברהם ליצחק, לעומת ההוראה הראשונה:
"וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק..."
אברהם הראה שהיראה – הפחד שלו מפני האלוהים, גדול יותר מהאהבה שלו ליצחק, בנו יחידו מאשתו שרה.
על זה נאמר : "גדול העושה מאהבה מן העושה מיראה".
זו הסיבה שהאל מבקש " ואהבת את ה' אלהיך" ולא "ויראת מה' אלוהיך".
מנסיון חיינו אנו יודעים שעשייה מאהבה, מביאה לתוצאות טובות יותר.