תאריך ושעה
 


מונה:


פרשת ויחי התשף 2020
 
פרשת "ויחי" כמו פרשת "חיי שרה" עוסקת במותם של שרה ושל יעקב.
האם יש קשר בין הפרשות?
 
בפרשתנו מבקש יעקב מבנו האהוב והשולט במצרים :
 
" אַל-נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם.    ל וְשָׁכַבְתִּי, עִם-אֲבֹתַי, וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם, וּקְבַרְתַּנִי בִּקְבֻרָתָם"
 
יעקב עומד כל כך על רצונו להיקבר עם אבותיו בחברון שהוא לא מסתפק בתשובתו החיובית של יוסף :
 
"וַיֹּאמַר, אָנֹכִי אֶעֱשֶׂה כִדְבָרֶךָ ...
 
יעקב משביע את יוסף :
וַיֹּאמֶר, הִשָּׁבְעָה לִי--וַיִּשָּׁבַע, לוֹ; וַיִּשְׁתַּחוּ יִשְׂרָאֵל, עַל-רֹאשׁ הַמִּטָּה".     "
אבל גם שבועה זו לא מספקת את יעקב. כשיעקב מסיים לברך את כל בניו הוא יוצר מחויבות  גם אצלם. יעקב חוזר ומבקש מכל בניו לדאוג לקבורתו במערת המכפלה :
 
"ויְצַו אוֹתָם, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֲנִי נֶאֱסָף אֶל-עַמִּי--קִבְרוּ אֹתִי, אֶל-אֲבֹתָי:  אֶל-הַמְּעָרָה--אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה, עֶפְרוֹן הַחִתִּי.    ל בַּמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי-מַמְרֵא--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן:  אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת-הַשָּׂדֶה, מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי--לַאֲחֻזַּת-קָבֶר.    לא שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת-אַבְרָהָם, וְאֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ, שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת-יִצְחָק, וְאֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ; וְשָׁמָּה קָבַרְתִּי, אֶת-לֵאָה .  לב מִקְנֵה הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר-בּוֹ, מֵאֵת בְּנֵי-חֵת  .   לג וַיְכַל יַעֲקֹב לְצַוֺּת אֶת-בָּנָיו, וַיֶּאֱסֹף רַגְלָיו אֶל-הַמִּטָּה; וַיִּגְוַע, וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו."
 
יוסף ואחיו מבצעים את בקשת אביהם. כך אומר יוסף לפרעה במצרים :
 
"אָבִי הִשְׁבִּיעַנִי לֵאמֹר, הִנֵּה אָנֹכִי מֵת--בְּקִבְרִי אֲשֶׁר כָּרִיתִי לִי בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, שָׁמָּה תִּקְבְּרֵנִי; וְעַתָּה, אֶעֱלֶה-נָּא וְאֶקְבְּרָה אֶת-אָבִי--וְאָשׁוּבָה"
 
וכך מבצעים הבנים את צואת אביהם:
 
"וַיַּעֲשׂוּ בָנָיו, לוֹ--כֵּן, כַּאֲשֶׁר צִוָּם.  יג וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ בָנָיו, אַרְצָה כְּנַעַן, וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ, בִּמְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה:  אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת-הַשָּׂדֶה לַאֲחֻזַּת-קֶבֶר, מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי--עַל-פְּנֵי מַמְרֵא."
 
עם תום חיי שרה או במילים אחרות, עם מותה של שרה, מתחילה הקבורה במערת המכפלה. עם תום חייו של יעקב, קרי עם גוויעתו, יעקב מבקש להיות האחרון משלושת זוגות האבות והאימהות, שנקבר במערת המכפלה.
 
 אבל מה הייתה מטרתו של  יעקב  שכך דרש להיקבר במערת המכפלה ?
 
יכול להיות שיעקב רצה שבעת שיעלו אותו לקבורה במערת המכפלה יתקיים בהם מה שהבטיח לו האלוהים כשהוא ירד מצרימה, הבטחה להעלותו ממצרים :
 
 "וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע; וַיִּזְבַּח זְבָחִים, לֵאלֹהֵי אָבִיו יִצְחָק .   ב וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה, וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב; וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי.   ג וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ; אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. ד אָנֹכִי, אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה, וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה; וְיוֹסֵף, יָשִׁית יָדוֹ עַל-עֵינֶיךָ"
 
לצערנו, יוסף ואחיו חוזרים מהלוויה  של יעקב ונשארים עוד  שנים רבות במצרים. יחלפו עוד כשישים שנה עד מותו של יוסף וגם הוא מצווה, שכאשר יפקוד ה' את בני ישראל ויוציאם ממצרים, הם יעלו את עצמותיו עימם לארץ ישראל.  אולי צריך היה יוסף לצוות, כמו יעקב אביו, שיעלו אותו לקבורה בארץ ישראל עם מותו ולא לחזור למצרים.  נכון שאברהם חזה עבדות של 400 שנה אבל כמאמר הנביא, "בעיתה אחישנה"  תמיד צריך לבחון כיצד ניתן לקצר את  משך הגזירה.
 
תם ספר בראשית ובשבוע הבא נשוב לתחילת הגאולה בספר שמות, שיש המכנים אותו ספר יציאת מצרים.  ברבות הימים יהיו מי שיכנו את אחת מספינות המעפילים הגדולות , המגיעה לחופי ישראל ב – ,1947 בשם דומה -  "יציאת אירופה תשז" .
 
כמי שחיים בדור התקומה שאחרי העלייה לארץ ישראל, אנחנו לא חשים את החיים בגולה ואת הקושי של בן עם ישראל לחיות בין העמים כעם חסר בית. עתה כשיש לנו מדינה אנחנו מצווים לעשות כדי לחזק ולשמר את אחיזתנו בארץ ישראל לעולמי עד.
 



לייבסיטי - בניית אתרים