פרשת ויצא מעבירה את הזרקור לעבר האב השלישי – יעקב עם נשותיו וצאצאיו.
יעקב יוצא במצוות הוריו רבקה ויצחק למצוא אישה בארץ מגורי המשפחה בחרן. נזכור שמחרן יצא אברהם עם שרה לארץ כנען ומחרן יצאה רבקה אל יצחק - בעלה המיועד בארץ כנען. יעקב עושה את הדרך ההפוכה מארץ כנען לחרן בתקווה לשוב משם עם אישה , חזרה לארץ מגורי אביו בארץ כנען.
המפגש הראשון של יעקב מתרחש עוד בארץ כנען עם מלאכים ועם אלהים – בחלום.
המפגש הבא הוא עם בני אדם והוא מתרחש סמוך לחרן.
"וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב, אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם; וַיֹּאמְרוּ, מֵחָרָן אֲנָחְנוּ . ה וַיֹּאמֶר לָהֶם, הַיְדַעְתֶּם אֶת-לָבָן בֶּן-נָחוֹר; וַיֹּאמְרוּ, יָדָעְנוּ . ו וַיֹּאמֶר לָהֶם, הֲשָׁלוֹם לוֹ; וַיֹּאמְרוּ שָׁלוֹם--וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ, בָּאָה עִם-הַצֹּאן."
רחל כמו גם הדודה שלה – רבקה, היו נערות אחראיות בעלות יכולות ניהול שגרמו לאבות שלהן בתואל ולבן, לסמוך עליהן ולהפקיד בידן את ניהול עדרי הצאן. לא ברור אם זה היה מקובל שהבנות רועות את הצאן, יען כי יתר העדרים נוהלו על ידי רועים.
יעקב שניווט את הדרך מארץ כנען מוודא עם הרועים שאכן הגיע לחרן והם מאשרים שהם מחרן. אז מוודא יעקב שמשפחת אביו ואימו היא עדיין משפחה ידועה בחרן :
" הַיְדַעְתֶּם אֶת-לָבָן בֶּן-נָחוֹר" . אחרי שהם מאשרים שהם יודעים, יעקב שואל שאלה שהיום נשמעת בנאלית : " הֲשָׁלוֹם לוֹ" ? כמו שהיום שואלים " מה שלומך" ? ולא ברור איזו תשובה מצפים לקבל ובעצם מנסים ליצור מבוא לשיחה.
על שפת הבאר, זהו הרגע המכונן בו פוגש לראשונה יעקב את אשתו המיועדת רחל: "וַיֹּאמְרוּ שָׁלוֹם--וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ, בָּאָה עִם-הַצֹּאן."
"… וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת-רָחֵל, בַּת-לָבָן אֲחִי אִמּוֹ, וְאֶת-צֹאן לָבָן, אֲחִי אִמּוֹ; וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב, וַיָּגֶל אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר, וַיַּשְׁקְ, אֶת-צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ . יא וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב, לְרָחֵל; וַיִּשָּׂא אֶת-קֹלוֹ, וַיֵּבְךְּ. יב וַיַּגֵּד יַעֲקֹב לְרָחֵל, כִּי אֲחִי אָבִיהָ הוּא, וְכִי בֶן-רִבְקָה, הוּא"
מעבר למנהג שהיה אז לחבק ולנשק, מבלי להמציא את "שומרת נגיעה", בעצם יעקב מטביע סוג של קוד שילווה את יעקב ורחל ואת יוסף בנם של יעקב ורחל. קוד "השלום".
כשיעקב ישלח את יוסף זה יהיה כדי לראות את שלום האחים.
"וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם--לְכָה, וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם; וַיֹּאמֶר לוֹ, הִנֵּנִי. יד וַיֹּאמֶר לוֹ, לֶךְ-נָא רְאֵה אֶת-שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת-שְׁלוֹם הַצֹּאן, וַהֲשִׁבֵנִי, דָּבָר " (פרשת וישב)
כשיוסף יפגוש לראשונה את אחיו במצרים הוא יברך אותם ב – שלום.
וַיֹּאמֶר שָׁלוֹם לָכֶם אַל-תִּירָאוּ, אֱלֹהֵיכֶם וֵאלֹהֵי אֲבִיכֶם נָתַן לָכֶם מַטְמוֹן בְּאַמְתְּחֹתֵיכֶם--כַּסְפְּכֶם, בָּא אֵלָי; וַיּוֹצֵא אֲלֵהֶם, אֶת-שִׁמְעוֹן. .. (פרשת מקץ)
כשהם יגיעו שוב למצרים זו תהיה השאלה הראשונה שישאל אותם :
"וַיִּשְׁאַל לָהֶם, לְשָׁלוֹם, וַיֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם אֲבִיכֶם הַזָּקֵן, אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם--הַעוֹדֶנּוּ, חָי. כח וַיֹּאמְרוּ, שָׁלוֹם לְעַבְדְּךָ לְאָבִינוּ--עוֹדֶנּוּ חָי"
ובברכת שלום הוא גם ישלח אותם חזרה אל יעקב :
"וַיֹּאמֶר יְהוּדָה, מַה-נֹּאמַר לַאדֹנִי, מַה-נְּדַבֵּר, וּמַה-נִּצְטַדָּק; הָאֱלֹהִים, מָצָא אֶת-עֲוֺן עֲבָדֶיךָ--הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי, גַּם-אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר-נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ. יז וַיֹּאמֶר--חָלִילָה לִּי, מֵעֲשׂוֹת זֹאת; הָאִישׁ אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ, הוּא יִהְיֶה-לִּי עָבֶד, וְאַתֶּם, עֲלוּ לְשָׁלוֹם אֶל-אֲבִיכֶם." (סוף פרשת מקץ)
אלא שהאחים בני לאה לא היו בסוד הקוד הזה של השלום ולכן הם לא מסרו אותו ליעקב.
שנדע למצוא את השלום בינינו ועם זולתנו ואת השלום המשלים כל חוסר שרק ניתן כדי להגיע
לשלמות.